Slik bygges Airbus A380

Det største passasjerflyet i verden er et logistikk-puslespill av de sjeldne. Mer enn 500 produsenter bidrar med bitene.

Foto: Airbus
Publisert

Airbus A380 er verdens overlegent største passasjerfly. Tre meter lenger og med hele 15 meter større vingespenn enn konkurren ­ en Boeing B-747-400. Her kan 555 passasjerer reise med en komfort og luksus som hittil ikke har vært mulig.

For lavprisselskapene som ikke er interessert i bar og liggeseter, kan det også leveres med opptil 840 passasjers­ter for å få ned kostnadene per passasjer.

Airbuskonsernet brukte nærmere 100 milliarder kroner bare på utvikling og produksjonsplanlegging av gigantflyet.

Underveis fant ingeniørene ut at A380 rett og slett er for stor til å produseres på en enkelt flyfabrikk. Løsningen ble å produsere flyet i seksjoner samtidig hos syv hovedleverandører i Tyskland, England, Spania og Frankrike. De får igjen deler fra over 500 underleverandører rundt om i verden. Til slutt monteres skrog, motorer og vingeseksjoner i den største produksjonshangaren hos Airbusfabrikken i Toulouse i Sør-Frankrike.

Foto: (Vi Menn)

Tungtransport

De mindre Airbus-modellene blir produsert etter et lignende prinsipp. Her blir større skrogseksjoner fraktet raskt og effektivt med egne spesialkonstruerte Beluga transportfly.

Selv i deler er A380 for stor til å få plass inne i et annet fly. Unntaket er halefinnen, som blir sendt luftveien.

Selve halevingene er like store som hovedvingene til den minste Air­bus A310 modellen, så de må i likhet med resten transporteres sjøveien og landeveien.

Skrog fra Hamburg

Den lange produksjonsferden starter i Nord-Tyskland.

På fabrikken i Stade blir halefinnen satt sammen med selve haleroret som kommer fra Spania og sendt videre til Toulouse med fly.

Litt lenger nord, i Hamburg, blir selve skroget bygget i seksjoner. Den bakre er den største med 28 meters lengde, åtte meters bredde og timeters høyde.

Skrogseksjonene fra Hamburg har en komplisert reise foran seg. Først blir de kjørt om bord i det spesialbygde skipet som drar vestover.

Foto: Airbus
Foto: Airbus

Første stopp er Mostyn i Wales. Her blir de enorme, 45 meter lange vingene som allerede er blitt fraktet på lekter fra fabrikken, tatt om bord.

Så går turen videre til St. Nazaire i Frankrike. Her blir cockpit-seksjonen og fremre skrogseksjon, foruten deler produsert både i Frankrike og Spania, satt sammen før ferden går videre.

Halevingene, som er laget i Spania, møter resten av hoveddelene i havnebyen Pauillac før ferden går videre med lekter til Langon.

Kjempefly i veien

Her starter transportutfordringen for alvor når Airbusen, som allerede nå begynner å minne om et fly, skal fraktes 240 kilometer langs landeveien før det kommer fram til Toulouse.

Vingene, som hver veier 135 tonn sammen med transportjiggen, bruker rutinemessig tre døgn på turen. Ettersom veien må stenges, får de bare kjøre om natten når trafikken er minst.

Foto: Airbus

På fabrikken i Toulouse er det lagt opp til en maksproduksjon på én A 380 i uken. Hittil er 234 eksemplarer av kjempeflyet bestilt.

Men selv her blir ikke flyet helt ferdig. Først må det fly tilbake til Hamburg for å bli malt og få innredet kabinen. Så må det tilbake til Toulouse for siste gang for å forberede seg på turen ut i den store verden. Rullebanen i Hamburg er nemlig ikke lang nok til at flyet kan ta av med fulle drivstofftanker.

Denne saken ble første gang publisert 17/11 2010.

Les også