Isbelagt sjøvei 

Global oppvarming har åpnet sjøveien Nordøstpassasjen for selv de største lasteskipene. Noe som har revolusjonert den kommersielle skipstrafikken. Seilasen fra Atlanterhavet til Stillehavet som før tok oppimot 50 døgn tar nå 20.  

SOM SKAPT FOR IS: Isbryteren og forsyningsskipet Fedor Ushakov forserer isen gjennom Nordøstpassasjen. 
Publisert Sist oppdatert

Nordøstpassasjen – i nyere tid også kalt Nordlige sjørute – er den isfylte, cirka 5600 kilometer lange sjøveien mellom ­Atlanterhavet og Stillehavet langs nordkysten av Europa og Asia, nord for Norge og Russland.

Lange, dyre og farlige

Ruten har i flere hundre år pirret fryktløse sjøfarere i jakten på en snarvei mellom de to verdenshavene. Før Suez- og Panamakanalen ble åpnet måtte skip som seilte fra Europa til det fjerne østen enten runde sørspissen av Sør-Afrika eller Sør-Amerika.

Seilasene var både uendelig lange, svært dyre og farlige.

Oppdagelsesferder

Allerede på 1000-tallet i vår tidsregning begynte russiske sjøfarere – som pomorene som var russiske beboere langs kysten av Kvitsjøen – å utforske diverse sjøveier lengst nord på kloden.

På 1600-tallet fortsatte russiske og nordiske sjøfarere å kartlegge de arktiske havområdene.

De dro ut på lange oppdagelsesferder fra deltaene til store elver som Lena, Kolyma og flere andre langs den nordlige kysten.

VURDERER ISEN: Kaptein Alexander Kutlubaev på Fedor Ushakov vurderer issituasjonen i Ishavet fra kommandobroen på vei inn i Nordøstpassasjen.
I MURMANSK: Isbryteren og forsyningsskipet Fedor Ushakov blir lastet og klargjort på havnen i Murmansk før kursen settes mot Nordøstpassasjen. Skipets fremste oppgave er å frakte varer til offshore oljeplattformer utenfor den russiske øya Sakhalin og i tillegg assistere i nødtilfeller. 

Kommersiell skipsfart

Norske ishavsskuter drev på 1870-tallet selfangst i den vestlige delen av Nordøstpassasjen. De oppdaget at isforholdene gjorde det mulig å tillate skipstrafikk på sensommeren. Den svensk-finske geologen Adolf Erik Nordenskiöld nyttiggjorde denne kunnskapen og ble den første som seilte gjennom passasjen med fartøyet Vega i 1878-1879.

Et lasteskip bruker 21 dager gjennom Nordøstpassasen.

På 1900-tallet fortsatte kartleggingen av de arktiske sjøveiene og i 1932 opprettet det daværende Sovjetunionen en offentlig komité til å overvåke sjøfarten og utvikle og utvide havnebyer som Dudinka og Pevek. Men i all hovedsak forble de arktiske havområdene utilgjengelige for ikke-sovjetisk, kommersiell skipsfart.

Etter Sovjetunionens fall fortsatte trafikken gjennom Nordøstpassasjen å synke med unntak av varer brakt til og fra kystbyer i Arktis av russiske lasteskip.

I MASKINROMMET: Maskinister i det høytekno­logiske maskinrommet følger med på skjermer når «Fedor Ushakov» manøvrerer seg gjennom Nordøstpassasjen. 
STYRER MED KONTROLLSPAKE: Kaptein Alexander Kutlubaev på Fedor Ushakov bruker en avansert Azipod kontrollspake når han manøvrerer skipet gjennom det utfordrende, isbelagte Sannikov-stredet. 

Isen smelter

Første seilas gjennom passasjen fant sted i 1878-1879.

I dag har global oppvarming og isbreene som smelter og trekker seg tilbake åpnet for nye muligheter til å benytte en passasje som gjennom århundrene har vært tilfrosset, selv i sommerhalvåret. Leting etter olje og gass under havbunnen har også gjort de arktiske havområdene både ettertraktet og politisk betente. Før var det veldig liten interesse for hvem som egentlig hadde suverenitet over områdene.

PÅ KOMMANDOBROEN: Bildet viser navigasjonsutstyr på kommandobroen på «Fedor Ushakov». En isradar gir kontinuerlig informasjon om utfordringene som venter. Satellittbilder og kommunikasjon med andre fartøyer blir også brukt for å gjøre seilasen så trygg som mulig. 

En fast rute gjennom Ishavet halverer tiden mellom det nordlige Stillehavet og Europa.

Transport med lasteskip av råmaterialer og andre typer varer blir mye billigere takket være store kostnadskutt på drivstoff.

Derfor har trafikken økt ganske dramatisk i våre dager til tross for at det er få kommersielle havner langs ruten til å betjene ­trafikken. I 2011 seilte bare fire skip gjennom Nordøstpassasjen.

I 2012 fløy antallet opp til 46. Og det har økt for hvert år siden.

VEIS ENDE: De snødekte toppene Cape Dezhnev i Beringstredet er endepunktet for den nordlige sjøruten.
IS OVERALT: Et mannskap fjerner is fra utsiden av isbryteren og forsyningsskipet Fedor Ushakov mens skipet bryter seg gjennom ishavet.  

Oppgraderer infrastruktur

Et lasteskip bruker i dag bare 21 dager fra havnebyen Karelia i russiske Murmansk til havnebyen Kholmsk på øya Sakhalin nord i Japan.

Nordøstpassasjen har pirret fryktløse sjøfarere.

I august 2018 ble Venta Maersk det første containerskipet som seilte gjennom hele Nordøstpassasjen. I lasten hadde den dansk-registrerte kjempen russisk fisk og sørkoreansk elektronikk. Russland ønsker økt trafikk og økt kommersiell aktivitet i sine arktiske områder.

For å lokke flere rederier til å gjøre som Venta Maersk oppgraderer russerne infrastrukturen i nord, bygger bedre veinett og jernbaner til de arktiske havnebyene for lettere å bringe frakten videre.

Historikk

Nordøstpassasjen er navnet på den isfylte, cirka 3000 nautiske mil (5600 kilometer) lange sjøveien mellom Atlanterhavet og Stillehavet langs nordkysten av Europa og Asia. Den svensk-finske geologen Adolf Erik Nordenskiöld seilte som førstemann gjennom med skipet Vega i 1878-1879. Den andre som seilte gjennom var russiske Boris Andrejevitsj Vilkitskij i 1914-1915. Den tredje til å seile gjennom ble Roald Amundsen med Maud i 1918 - 1920. 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 60 2020

HVILESTED: Sjøfugler ser sitt snitt til å hvile på Fedor Ushakov der den seiler fra Atlanterhavet til Stillehavet. 
PÅ HAVNEN I KHOLMSK: 20 dager etter at Fedor Ushakov forlot Murmansk ligger isbryteren og forsyningsskipet på havnen i Kholmsk på øya Sakhalin, seilasens endestasjon, og blir losset.