Norges råeste flygende filmstudio

En av verdens fremste på filming fra radiostyrt helikopter er faktisk fra Norge.

Foto: Christopher Conradi
Publisert

Utenfor Voss ligger en liten bygd ved navn Granvin.

Her har vi tatt en tur innom for å besøke to karer som tar film og bilder fra fjernstyrt helikopter.

Leif Kåre Havås, bedre kjent som «FPV-Leif», sitter på det som trolig er Norges råeste flygende filmrigg.

Sammen med sin makker Audun Brekke er han i ferd med å ta skrittet fra hobby til virksomhet.

Og etter hva vi kan dømme skal det i hvert fall ikke stå på utstyret.

Foto: Christopher Conradi

Vi møter gutta på sagbruket hvor Leif Kåre jobber til daglig.

Og foran oss står det en doning vi ikke klarer å sette navn på.

Det ser ut som en UFO-lignende farkost med åtte rotorer.

Audun forteller at det kalles et oktokopter, altså et helikopter med åtte rotorer i en sirkel.

Man bruker åtte rotorer for å få høy løftekapasitet, men kanskje viktigst av alt når man filmer; stabilitet.

På gulvet ved siden av står et annet oktokopter som gutta kaller et «H-kopter» da det har en ramme som en «H» med rotorer langs kantene.

Foto: Christopher Conradi

Fordelen med H-kopteret er at når kameraet henger i midten, kommer ikke rotorene i veien for filmingen.

Dessuten er det vanvittig stabilt.

Den siste doningen vi får vist er et fjernstyrt fly.

Det er brukt mer til moro enn profesjonell filming forteller Leif Kåre, men det har sine bruksområder.

Det har en større rekkevidde enn oktokoptrene og passer bedre i visse situasjoner.

Foto: Christopher Conradi

FPV-flyving

Den observante leser har lagt merke til at Leif Kåre er bedre kjent som «FPV-Leif», men hva er egentlig «FPV»?

FPV, eller førstepersonsvideo er en måte å styre fjernstyrte fly og helikoptre på.

Foto: Christopher Conradi

Man setter et minikamera på farkosten som er trådløst koblet til en skjerm nede på bakken.

Man har dermed en live videostrøm man kan bruke til å styre både fly og eventuelt filmkamera.

FPV blir ekstra kult når man kobler videostrømmen til TV-briller slik at man får følelsen av å faktisk sitte inne i flyet.

Og enda kulere blir det når man kobler til en bevegelsessensor som gjør at når man vrir på hodet, vil kameraet i flyet vri seg på samme måte. Man kan dermed vri hodet til høyre for å «se» til høyre i flyet.

Nærmere virkeligheten kommer man ikke og FPV er nok det råeste man kommer innen fjernstyrt flyving.

Og det var sånn Leif Kåre startet.

Det startet som en hobby hvor han fløy og filmet for moro.

Så laget han seg en konto på videonettstedet Vimeo under navnet «FPV-Leif».

For dem som ikke kjenner Vimeo er det en konkurrent av YouTube, med et større fokus på profesjonelle filmskapere.

Nå, tre år senere, nærmer FPV-Leif seg 200.000 visninger på Vimeo.

Han er blant verdens mest sette FPV-piloter og et kjent navn i nisjebransjen.

De fleste filmene er fra Hardanger og områder rundt og det utrolige landskapet er norgesreklame av beste kvalitet.

Foto: Christopher Conradi
Foto: Christopher Conradi

Stappet med elektronikk

Den store suksessen på internett har fått Leif Kåre til å ville ta dette til neste nivå og starte med dette på fulltid.

Men skal man gå proff er det litt høyere krav til kvalitet og dermed til elektronikken.

Han har derfor fått med seg Audun Brekke som er teknisk ansvarlig.

Audun bygger farkostene og konfigurerer dem så hver flyging blir optimal.

Og det er ikke småtterier Audun har fått plass til.

Foto: Christopher Conradi

Foruten åtte motorer som styrer hver sin rotor har oktokopterne blant annet elektroniske gyroer, GPS og pan-tilt til kameraet.

Giroene fungerer på den måten at man har elektroniske «vatere» på hver akse som hele tiden forteller oktokopteret hvilken stilling det står i.

Hvis det kommer et vindpust som prøver å løfte den ene siden vil motorene umiddelbart tilpasse hastigheten slik at det ikke påvirker filmingen.

Videre sitter selve kameraet på en egen plattform som også er utstyrt med gyroer.

Disse vil hele tiden holde kameraet i den stillingen man opprinnelig satt den til.

Foto: Christopher Conradi

Resultatet er at filmopptakene har stabiliteten til en kamerabom, men fleksibiliteten til et helikopter, uten de begrensningene et fullstørrelse helikopter har med seg.

Men kanskje aller stiligst er GPS-enheten i oktokopteret.

Den er så nøyaktig at man kan be den holde posisjon, og den vil stå bom stille.

Man kan til og med be den fly hjem, og den vil fly seg selv hjem til utgangsposisjonen sin.

Med så mye elektronikk blir det naturligvis dyrt å styrte, og derfor er det greit å være to på en jobb.

Leif Kåre flyr helikopteret og styrer kameraet mens Audun holder øye med omgivelsene visuelt og gjennom flydata de får direkte inn på en PC.

De fjernstyrte doningene har en så rå ytelse at PanoramaHardanger, som den nystartede bedriften heter, har fått midlertidig tillatelse av luftfartsdirektoratet til å operere utenfor vanlig radiostyrt luftområde.

De er begrenset av loven til å ikke fly høyere enn 500 fot eller ca. 150 meter.

Foto: Christopher Conradi

I teorien kan oktokopterne fly mange ganger høyere enn dette, men da begynner man å sette flytrafikken i fare.

Under vanlig oppsett er løftekapasiteten ca. en kilo og man kan fly ca. ti minutter før de må ned å bytte batteri.

Audun er i ferd med å oppgradere oktokopteret hvor målet er å løfte en Canon 5D MKII med objektiv som til sammen blir nærmere to kilo.

Da blir det Hollywood-kvalitet i alle lysforhold gliser begge to.

Foto: Christopher Conradi

Lyst til å prøve?

Dette er en hobby alle kan drive med forteller Leif Kåre.

Det trenger ikke bli så dyrt heller.

Mange starter med fly, da det ofte er litt enklere enn helikopter.

Rigger man et fjernstyrt fly med et videokamera og sender en live videostrøm ned til bakken får man virkelig følelsen av å fly.

Så får heller lommeboka bestemme hvor mye ekstra man ønsker å investere i gyroer og andre finurligheter som gjør resultatet proffere.

Hvorvidt det er et kommersielt marked gjenstår å se, men det er ikke tvil om at det er et behov i film- og reklamebransjen.

Det er dyrt og omfattende å leie inn et helikopter for å gjøre et opptak.

Dessuten er det begrenset hvor et helikopter kan fly.

Med fjernstyrte helikoptre kan man filme fra vinkler som ellers er umulige. Leif-Kåre bruker dessuten mykplast i rotorene som gjør at det er helt trygt å fly, selv om man er blant folk.

Det største tipset Leif Kåre kan gi når det kommer til selve filmingen er å planlegge opptaket.

Det er ikke bare å fly på måfå.

Man må ha en mening med hvorfor man flyr akkurat der man flyr.

Hvis man planlegger hvert opptak nøye er for det første sjansen for å krasje mindre, og man har mye større sjans for å treffe de beste vinklene.

Dessuten utnytter man batteriene bedre, slik at man ikke trenger å blakke seg helt på batteripakker.

Ellers blir film fra lufta vanvittig fint i timene rundt soloppgang og solnedgang.

Hvis du har lyst til å prøve dette selv, kan en fin start være å lete litt på YouTube og Vimeo.

Et søk på «FPV» gir gode resultater. Ellers kan du jo titte på Norges fremste på området FPV-Leif eller hans nyoppstartede firma PanoramaHardanger http://vimeo.com/panohardanger.

Saken er levert av HjemmePC.

Under finner du flere bilder og et par filmer fra FVP-Leif:

Foto: Christopher Conradi
Foto: Panorama Hardanger
Foto: Panorama Hardanger
Foto: Panorama Hardanger
Foto: Panorama Hardanger
Foto: Panorama Hardanger
Foto: Panorama Hardanger

Denne saken ble første gang publisert 23/01 2011.

Les også