Test: Subaru Forester e-Boxer

Nå er arbeidsjernet blitt mer sofistikert

Det har sneket seg inn en «e» i modellnavnet. Men selv om Forester har fått en hybrid­løsning, er det helt andre kvaliteter bilen utmerker seg med.

Pluss ikon
<b>GOD KLARING:</b> Permanent 4WD med programmer for vanskelig underlag. 22 cm bakke­klaring. Jo, vi tar gjerne Forester en dag med utfordrende kjøreforhold. 
GOD KLARING: Permanent 4WD med programmer for vanskelig underlag. 22 cm bakke­klaring. Jo, vi tar gjerne Forester en dag med utfordrende kjøreforhold. 
Sist oppdatert

Vi kan med sikkerhet kalle Subaru ganske tradisjonelle i sin tilnærming til bilkonstruksjon. Derfor bør det ikke komme som noen overraskelse at deres første hybrid­drivlinje er moderat når det gjelder elektrisk ytelse og rekkevidde (se rammesak).

Fremoverlent

Det kan fort påkalle selvgode smil fra ladehybrid- eller elbilfolket med henvisning til at denne drivlinjen ikke akkurat representerer det nyeste på denne fronten. Hvilket i og for seg er korrekt, men samtidig overser man hva Subaru Forester faktisk handler om.

Selv om den nye modellen er forsiktig på hybridfronten, er den vesentlig mer fremoverlent på andre områder. Vi vet av erfaring at både den forrige Forester-modellen og dagens Outback er blant de tøffeste klassen når det gjelder fremkommelighet og egenskaper på dårlig vei. Og straks du ser den nye Forester, skjønner du at dette er mer enn en snill crossover. Ved første øyekast ser den nesten ut som en Land Cruiser i lightversjon.

<b>MODERAT:</b> Displayet øverst i midt­konsollen har en lang rekke visnings­muligheter. Der du blant annet kan se at hybrid­effeken er moderat. 
MODERAT: Displayet øverst i midt­konsollen har en lang rekke visnings­muligheter. Der du blant annet kan se at hybrid­effeken er moderat. 

Spesialkompetansen i behold

En ting er den rause bakkeklaringen på 22 cm.

En annen og enda viktigere er det permanente 4WD-systemet. X-Mode gir deg mulighet til å variere mellom tre kjøreprogram. Normal egner seg for det aller meste, men i tillegg har du «Snow/dirt» og «Deep snow/mud».

Sistnevnte gir maks moment til hjulene og skrur av stabilitetskontrollen. Dermed er Forester godt rustet når du tar turen ut på bygde- og fjellveier, selv om føret er i overkant grisete.

<b>PRAKTISK:</b> Høyreist og kantete i formen, og med rette karosserisider. Det gir god plassutnyttelse i bredden, høyden og når du laster store ting i bagasjerommet. 
PRAKTISK: Høyreist og kantete i formen, og med rette karosserisider. Det gir god plassutnyttelse i bredden, høyden og når du laster store ting i bagasjerommet. 

Sofistikert og behagelig

60–100 km/t, kickdown: 6,2

80–120 km/t, kickdown: 8,1

Støy tomgang, dBA: 39,0

Støy 50 km/t, dBA: 59,5

Støy 80 km/t, dBA: 64,0

Støy 100 km/t, dBA: 67,0

Se mer

Vi kjenner oss godt igjen i vårt Subaru-mantra: Jo dårligere kjøreforholdene blir, dess bedre fungerer bilen. Men samtidig tilfører den nye Forester en ny ingrediens i miksen. Den virker nemlig langt mer sofistikert og behagelig enn tidligere.

Vi merker det på flere områder; i toppmodellen vi kjører med en opplevd kvalitet og sittekomfort i premiumklassen. Dessuten kjennes fjæringen smidigere enn tidligere, særlig små ujevnheter takler den med større tyngde. Assistentsystemene i EyeSight-funksjonen virker stabile og ryddige i bruk.

<b>VELKJENT:</b> Er du tidligere Subaru-eier, går du deg neppe bort i den nye Forester. Midtkonsollen er digitalisert, men hovedinstrumentene er fortsatt analoge. I toppversjonen har Forester langt større premiumfaktor enn tidligere utgaver. Og hvis du synes forsetene ser gode ut, har du helt rett. 
VELKJENT: Er du tidligere Subaru-eier, går du deg neppe bort i den nye Forester. Midtkonsollen er digitalisert, men hovedinstrumentene er fortsatt analoge. I toppversjonen har Forester langt større premiumfaktor enn tidligere utgaver. Og hvis du synes forsetene ser gode ut, har du helt rett. 

Stødig på glatta

Det er grønn vinter på Østlandet i testperioden, men vi oppdriver noen strekninger med glatt vinterføre. Og kan konstatere at Subaru Forester er en sindig partner under slike kjøreforhold.

Den slipper litt med forhjulene, før den glir jevnt over alle fire hjul. Stabilitetskontrollen trer støttende inn uten at det blir noe drama på førerplass.

Ingen kraftbunt

Noen kraftbunt blir ikke hybriddrivlinjen, til det er bilen litt for tung i forhold til en to-liters 150 hk og en beskjeden elmotor. Den trinnløse automaten har kunstige trinn, og det fungerer fint under normal kjøring. De gangene du trenger ekstra kraft, merker du at elbiler og ladehybrider har flyttet grensene for hva vi oppfatter som normal akselerasjon nå om dagen.

Noen store optimister på vegne av forbruket er Subaru ikke og oppgir 0,8 l/mil som forbruk etter WLTP-normen. Vi ender opp med 0,67 l/mil på langtur, men registrerer at vi havner på 0,9-tallet når det blir mer små­kjøring i miksen.

Motor, cm³: 1995

Effekt, hk ved o/min: 150/5600-6000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 194/4000

Egenvekt, m/fører, kg: 1760

Tilhengervekt, kg: 1870/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 463/182/172

Bagasjerom, liter: 520

Standard dekkdimensjon: 225/55-18 V

Batterikapasitet, kWh: 0,57

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,8

CO₂-utslipp, g/km: 185

0–100 km/t, fabrikk, sek: 11,8

Toppfart, km/t: 188

Pris fra, kr: 499 900

Pris testbil, kr: 579 900

Se mer

Konklusjon

Nye Subaru Forester kommer ikke til å sette dype spor etter seg når det gjelder elektrifisering av drivlinjen. I stedet gjør den godt inntrykk på andre og minst like viktige områder: Det er en praktisk bruksbil med egenskaper som du setter stor pris på straks storbyen forsvinner i bakspeilet.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 24/02 2020, og sist oppdatert 28/02 2020.

Les også