Fra fossil til elektrisk drift

Elbilveksten truer 80.000 arbeidsplasser

80.000 arbeidsplasser er truet som en følge av skiftet fra fossilt til elektrisk drevne biler.

Pluss ikon
<b>ELBILFABRIKK:</b> Volkswagens fabrikk i Zwickau er den første i konsernet som omstilles elbilproduksjon, men flere vil følge etter. På båndet sees en VW ID.3. Den første virkelig masseproduserte elbilen fra en av de store produsentene – om vi ser bort fra Tesla. Ser du godt etter vi du kanskje se at ID. 3 faktisk har trommelbremser bak.
ELBILFABRIKK: Volkswagens fabrikk i Zwickau er den første i konsernet som omstilles elbilproduksjon, men flere vil følge etter. På båndet sees en VW ID.3. Den første virkelig masseproduserte elbilen fra en av de store produsentene – om vi ser bort fra Tesla. Ser du godt etter vi du kanskje se at ID. 3 faktisk har trommelbremser bak. Foto: Volkswagen
Sist oppdatert

Tilbudet av elektriske biler øker og fremover vil det komme et ras av nye elbiler på markedet.

LES OGSÅ: (+) Test av Tesla Model S 100D - 2019

Men omstillingen fra produksjon av fossilbiler til elbiler har en kostnad: Inntil 80.000 arbeidsplasser er truet, skriver Recharge.se.

Kutter 20.000 stillinger

I forrige uke melde Daimler og Audi at de kutter arbeidsstyrken med 20.000 stillinger. – Bilindustrien befinner seg midt i den største omveltningen i bilens historie, skriver Daimler i en uttalelse.

Nyhetsbyrået Bloomberg har analysert data fra bilindustrien og kommet frem til at rundt 80.000 jobber kommer til å forsvinne de kommende årene. Først og fremst i Tyskland, USA og Storbritannia.

Mindre kompleks produksjon

<b>ENKLERE:</b> En elbil inneholder også mange deler, men totalt sett noen færre enn en sammenlignbar bil med forbrenningsmotor. 
ENKLERE: En elbil inneholder også mange deler, men totalt sett noen færre enn en sammenlignbar bil med forbrenningsmotor.  Foto: Volkswagen

En del av oppsigelsene er koblet til et lavere salg, men hoveddelen knyttes til at produksjonen av elbiler er mindre arbeidsintensiv. En forbrenningsmotor er for eksempel betydelig mer komplisert å lage om vi sammenligner den med en elmotor. Det samme gjelder for girsystemet.

Den tyske kjøretøysorganisasjonen VDA har gjort en lignende analyse. Styreformannen, Bernhard Mattes, sa under en pressekonferanse i Berlin at reduksjonene i arbeidsstyrken kommer til å bli større i 2020 enn i 2019. Totalt tror VDA at 70.000 jobber kommer til å forsvinne i Tyskland det kommende tiåret. Til sammen jobber det i overkant av 800.000 mennesker i den tyske bilindustrien.

LES OGSÅ: Fremtidens bobil er kompakt, praktisk og full av nye, teknologiske løsninger

Det selges 80 millioner biler

Ifølge VDAs prognose vil det i år bli solgt 80,1 millioner biler i verden. En nedgang på 4,1 millioner enheter sammenlignet med 2017. Nedgangen forventes å fortsette i 2021. Dersom nedgangen fortsetter også de påfølgende årene, innebærer det at bilsalget kan ha nådd en foreløpig topp. Internasjonalt omtales dette som «Peak Car». Den toppen ble nådd i 2018.

<b>NY ÆRA:</b> Bilindustrien ere inne i det største halmskiftet i hele bilens historie. I løpet av noen få år vil nesten all produksjon skifte fra fossile til elektriske kjøretøy. 
NY ÆRA: Bilindustrien ere inne i det største halmskiftet i hele bilens historie. I løpet av noen få år vil nesten all produksjon skifte fra fossile til elektriske kjøretøy.  Foto: Volkswagen

Denne saken ble første gang publisert 11/12 2019, og sist oppdatert 11/12 2019.

Les også