Test: Hyundai Ioniq Electric 38 kW

Herlig elbil med lang rekkevidde og en pris på under 300.000 kroner

Større batteri og viktige forbedringer holder Hyundai Ioniq Electric inne i elbil-racet.

Pluss ikon
<b>ALLSIDIG:</b> Med større batteri er Hyundai Ioniq ikke bare en by- og nærkjøringsbil, men duger også på langtur. 
ALLSIDIG: Med større batteri er Hyundai Ioniq ikke bare en by- og nærkjøringsbil, men duger også på langtur.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

TEST: Det har skjedd en god del siden vi kjørte Hyundai Ioniq for første gang i januar 2016. Elbilmarkedet og infrastrukturen har utviklet seg. Vi var derfor spent, da vi skulle teste den oppgraderte Hyundai Ioniq Electric 38 kWh.

LES OGSÅ: (+) Test av BMW 530E xDrive - med denne vil du ikke savne SUV-en

Elbilkundene har andre og strengere krav til produktene. Dermed er det duket for en ganske omfattende facelift av Ioniq. Da vi testet under kalde vinterforhold i 2016, var det to ting vi ble spesielt imponert av.

Imponert over rekkevidden

<b>UTSTYR:</b> Bra nivå på Teknikk-utgaven, eksempelvis seter med tre trinns varme og ventilasjon.
UTSTYR: Bra nivå på Teknikk-utgaven, eksempelvis seter med tre trinns varme og ventilasjon. Foto: Terje Bjørnsen

Det var den første elbilen vi hadde kjørt i -10 grader uten behov for polvotter, topplue og dunjakke. Dessuten var den forbløffende energieffektiv og fikk mange mil ut av 28 kWh-batteriet sitt. Selv i kulda.

LES OGSÅ: Rivan R1T lanseres neste år - må konkurrere mot Tesla Cybertruck

Ioniq Electric - blant de beste på forbruk

Og selv med modernisert interiør, ny elektronikk og større batteripakke på 38 kWh, holder Hyundai Ioniq EV posisjonen som en av de aller mest energieffektive bilene vi har kjørt på test.

Den klarer vår forbruksrunde på 20 mil med et strømforbruk på 1,28 kWh per mil. Forholdene er greie, men temperatur på 4 grader er kjøligere enn da vi kjørte noen konkurrenter tidligere i år.

Likevel ligger Ioniq vesentlig lavere enn Kia e-Soul (1,44 kWh/mil) og Nissan Leaf (1,54 kWh/mil).

Klarer «alltid» minst 200 km

Selv om batterikapasiteten på 38 kWh ikke er blant de aller største på markedet, bidrar det hyggelige forbruket til en maksimal rekkevidde på 280 km i vår test. Kjører du opp 80 % av batterikapasiteten, er rekkevidden rundt 225 km.

I løpet av testperioden kjører vi 850 km med Ioniq EV på alt fra motorvei til nærkjøring. Rekkeviddefasiten er at du alltid har 200 km «inne» før du begynner å tenke på ladestopp.

LES OGSÅ: Den elektriske SUV-en Fisker Ocean skal kun leies - ikke eies

Hyundai Ioniq: Ladehastighet

Vi gjennomførte noen hurtigladinger i testperioden. Ved rundt 0 grader og med batterikapasitet på 20-40% ved oppstart. Det gikk noe tregere enn ønskelig, med indikert ladehastighet på rundt 30 kW i snitt.

Totalt sett er dermed Hyundai Ioniq EV en grei 30-mils bil, der du klarer deg med en relativt kort ladestopp underveis.

Hyundai Ionic Electric: Pris

Selv om rekkevidde og forbruk er meget viktig i vurdering av elbiler, skal vi selvsagt ikke glemme de øvrige bilegenskapene. Et av de viktigste plusspunktene for Hyundai Ioniq EV er en hyggelig pris. Standardversjonen koster 272 000 kroner, mens den mer påkostede versjonen vi kjører kommer på 297 000 kroner.

Det er viktig å ha minnet når vi opplever Ioniq som litt billigere på noen komfortområder enn de aller beste kompakte elbilmodellene. Det merkes best på støy, der særlig dekkstøy er en ganske merkbar faktor på langtur.

Velfungerende interiør

<b>FIN UTFORMING:</b> Grei bagasjeromsplass, bag med stikkontakt-lader er slank. 
FIN UTFORMING: Grei bagasjeromsplass, bag med stikkontakt-lader er slank.  Foto: Terje Bjørnsen

Det nye interiøret, betjeningsløsningen og appstyringen opplever vi som velfungerende. I tillegg ser det fint ut med fargebruk og design. Selv med lavt, strømlinjeformet design har Ioniq brukbare plassforhold. Fire voksne sitter greit i kupeen og alle får med seg en brukbar weekendbagasje.

LES OGSÅ: Disse ladbare hybridene blir viktige for Norge i 2020

Huyundai Ioniq Electric: Kjørekomfort

Også kjøremessig er Hyundai Ioniq EV en oppegående sak. Typiske forhjulsdrevne egenskaper med god stabilitet og hakket mer livlig under svingkjøring enn en typisk «kjedelig-bil».

Understellsoppsettet er riktig for denne bilen, der det er lagt mer vekt på at den skal samle opp ujevnheter enn ligge som et strykejern i svingene.

Huyundai Ioniq Electric: Motor og ytelse

I dag er vi vant til at elbiler er rakett-raske, men her er Hyundai Ioniq EV relativt moderat med sine 136 hk/100 kW og dreiemoment på 295 Nm.

Det holder like fullt til gode ytelser, vi måler 0-100 km/t på 10,1 sekunder og en forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t på 5,2 sekunder.

Det gjør at bilen kjennes småsprek og kjapp i vanlige trafikksituasjoner.

<b>NYTT:</b> Skjermbetjening og menyer er kraftig modernisert. 
NYTT: Skjermbetjening og menyer er kraftig modernisert.  Foto: Terje Bjørnsen

Vår vurdering: Huyndai Ioniq Electric 38,3 kWh

Totalt sett er faceliftutgaven av Hyundai Ioniq EV vellykket. Den virker mer moderne innvending og har fått batterikapasitet som holder den inne i rekkeviddekampen mot nye konkurrenter.

Også er det deilig at en kompetent og velutstyrt elbil holder seg under 300 000-kroners streken.

Tekniske data: Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh

Motor: EL Effekt, hk/kW: 136/100
Dreiemoment, Nm: 295
Egenvekt, m/fører, kg: 1602
Lengde/bredde/høyde, cm: 447/182/148
Bagasjerom, liter: 350-1410
Standard dekkdimensjon: 205/60-16
Batterikapasitet, kWh: 38,3
Rekkevidde, WLTP km: 311 Rekkevidde i 200 km test: 280
Toppfart, km/t: 165 Pris fra, kr: 272 000
Pris testbil, kr: 297 000

TESTDATA: Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
0-100 km/t, sek.: 10,1
60-100 km/t, kickdown: 5,2
80-120 km/t, kickdown: 7,4
Støy 50 km/t, dBA: 61,5
Støy 80 km/t, dBA: 65,5
Støy 100 km/t, dBA: 68,5
Testforbruk, kWh/mil l/mil: 1,28

Denne saken ble første gang publisert 02/12 2019, og sist oppdatert 28/02 2020.

Les også