Tu-160 blackjack

Russernes nye su­per­bom­ber

Ver­dens stør­ste og ras­kes­te bom­be­fly, Tu­po­lev Tu-160, ble byg­get på slut­ten av sov­jet­ti­den. Med topp­fart på to gan­ger ly­dens og stealth-mis­si­ler er flyet en for­mi­da­bel trus­sel. Nå skal en ny og dødeligere ut­ga­ve mo­der­ni­se­re rus­sernes stra­te­gis­ke fly­vå­pe­n.

<b>DOMMEDAGSFLY:</b> Ingen bombefly kan frakte like mange våpen like raskt som russiske Tu-160. I bomberommene er det plass til 12 kryssermissiler med atomladning og 3000 kilometers rekkevidde.
DOMMEDAGSFLY: Ingen bombefly kan frakte like mange våpen like raskt som russiske Tu-160. I bomberommene er det plass til 12 kryssermissiler med atomladning og 3000 kilometers rekkevidde. Foto: SAVITSKY Vadim
Sist oppdatert

En grå vin­ter­dag i ja­nu­ar i 2018 let­tet et enormt su­per­so­nisk fly fra fly­­fabrik­ken i Ka­zan i Tatar­­stan. På grunn av det lave sky­dek­ket fløy ald­ri Tu­po­lev Tu-160 M2 pro­to­ty­pen høy­ere enn 300 me­ter. Men sy­net av den 275 tonn tun­ge kjem­pen med drei­ba­re vin­ger - Con­cor­de vei­de 100 tonn mind­re - i sak­te fart med brø­len­de jet­mo­to­rer gjor­de bare opp­le­vel­sen stør­re for til­sku­er­ne på bak­ken.

Blackjack

Blant dem var, for­uten den øver­ste militærledelsen, også Vla­di­mir Putin. Den tid­li­ge­re KGB-of­fi­se­ren har ikke lagt skjul på at han anså Sov­jet­uni­o­nens fall som en geo­po­li­tisk ka­ta­stro­fe. I pe­ri­ode­ne han har sit­tet som pre­si­dent og stats­mi­nis­ter har mo­der­ni­se­rin­gen av de væp­ne­de styr­ke­ne hatt høy pri­ori­tet. Nå er tu­ren kom­met til de stra­te­gis­ke bom­be­fly­ene.

Tu-160 har Nato-be­teg­nel­sen «Black­jack», mens det rus­sis­ke nav­net er «Belyy lebed» som be­tyr Hvi­te sva­ne. Den hvi­te far­gen på samt­li­ge ope­ra­ti­ve fly er valgt for å gjø­re dem mer mot­stands­dyk­ti­ge mot var­me­strå­lin­gen fra atom­vå­pen.

LES OGSÅ: Verdens dyreste biler

Verdens tyngste og raskeste bombefly

Det så da­gens lyst al­le­re­de tid­lig på 1980-tal­let som svar på ame­ri­kans­ke B-1 Lan­cer. Beg­ge fly­ene had­de noen ytre lik­he­ter med drei­ba­re vin­ger som kan trek­kes tet­ter inn­til krop­pen i stør­re has­tig­he­ter. Men mens B-1 så vidt kan bry­te lyd­mu­ren, er Tu-160 dob­belt så raskt. Med sin rå styr­ke er det fort­satt både ver­dens tyng­ste og ras­kes­te lang­­distan­se bom­be­fly.

Knapt 30 fly rakk å bli ope­ra­ti­ve in­nen Sov­jet­uni­o­nens sam­men­brudd. De fles­te be­fant seg på ba­sen i Uk­rai­na der de ble stå­en­de på bak­ken i åre­vis på grunn av man­ge­len på re­ser­ve­de­ler.

Et­ter lan­ge dis­ku­sjo­ner om pri­sen ble de til slutt over­le­vert Russ­land som opp­gjør for ube­tal­te gass­le­ve­ran­ser. I dag dis­po­ne­rer det rus­sis­ke stra­te­gis­ke fly­vå­pe­net 16 ope­ra­ti­ve Tu-160.

<b>NY VERSJON:</b> Den første utgaven av den nye M2 versjonen gjennomførte sin første korte prøvetur i januar fra fabrikken i Kazan.
NY VERSJON: Den første utgaven av den nye M2 versjonen gjennomførte sin første korte prøvetur i januar fra fabrikken i Kazan. Foto: Tupolev

Modernisert versjon

Den før­s­te mo­der­ni­ser­te M2-ut­ga­ven med se­rie­num­mer 802 er opp­kalt et­ter den tid­li­ge­re fly­­våpen­ge­ne­ra­len Petr Deinekin og fort­set­ter der­med tra­di­sjo­nen med å gi hvert en­kelt fly nav­net til gam­le rus­sis­ke hel­ter.

<b>ENTUSIAST:</b> Vladimir Putin trives som bombeflyger. Allerede i 2005 ble han med på et treningstokt for å avfyre kryssermissiler i Nordområdene.
ENTUSIAST: Vladimir Putin trives som bombeflyger. Allerede i 2005 ble han med på et treningstokt for å avfyre kryssermissiler i Nordområdene. Foto: NTBscanpix

Pro­duk­sjons­lin­jen er blitt gjen­åp­net et­ter at Putin i ap­ril 2015 er­klær­te at Russ­land både skal opp­gra­de­re de ek­si­ste­ren­de 16 fly­ene, og pro­du­se­re minst 50 Tu-160 M2 to­talt med serieproduksjonstart i 2021.

Ut­ven­dig er det lite som skil­ler den nye ver­sjo­nen fra den gam­le. Men ny ra­dar, av­ionikk og selv­for­svars­sy­ste­mer gjør i rea­li­te­ten det­te til et helt nytt fly. Opp­gra­der­te mo­to­rer skal også gi M2-ver­sjo­nen 1000 ki­lo­me­ter leng­re rek­ke­vid­de.

LES OGSÅ: Idrettens ti villeste: Drap, overtro og blotting

Yt­el­se­ne er det hel­ler in­gen­ting å si på i ut­gangs­punk­tet. I til­legg til over­le­gen topp­fart kan den gam­le ver­sjo­nen av Den hvi­te sva­nen bære 40 tonn vå­pen i de to bom­be­rom­me­ne. Til sammenligning frak­ter ame­ri­kans­ke kon­ven­sjo­nel­le B-52H og stealthflyet B-2 Spi­rit 32 tonn hver, mens B-1B Lan­cer bæ­rer 34 tonn.

Missilbærer

Selv kal­ler ikke rus­ser­ne Tu-160 for et bom­be­fly, men bru­ker be­teg­nel­sen mis­sil­bæ­rer. Mens USA end­te opp med ver­dens dy­res­te fly med en stykk­pris på 16,3 mil­li­ar­der kro­ner da de pro­du­ser­te ra­dar­usyn­li­ge B-2 Spi­rit, er Tu-160 godt syn­lig på ra­dar.
Den rus­sis­ke dok­tri­nen går i stedet ut på å hol­de en has­tig­het som er stør­re enn at Natos ja­ger­fly kla­rer å hol­de føl­ge før det fy­rer av sine egne krys­ser­mis­si­ler på lang av­stand fra må­let.

Stan­dard­våp­ne­ne til Tu-160 er krys­ser­mis­si­le­ne KH-101 og KH-102. KH-101 er et langdistansemissil med «sni­ke­egen­ska­per» der lav radarsynlighet og ev­nen til å fly lavt over ter­ren­get gjør det van­ske­lig å opp­da­ge. Rek­ke­vid­den opp­gis til rundt 3000 ki­lo­me­ter med treff­sik­ker­het på 10-20 me­ter. I KH-102 er den 450 ki­los spreng­lad­nin­gen er­stat­tet med et atom­strids­ho­de.

Kan nå mål i Nord-Amerika

I klar­tekst be­tyr det at en Tu-160 i høy has­tig­het uten­for Nor­ske­kys­ten kan tref­fe pre­si­sjons­mål over hele Nord-Europa uten sær­lig ri­si­ko for å bli skutt ned. Med en rek­ke­vid­de på
12 300 km kan det også lett nå mål i Nord-Amerika.

Tu-160 ut­før­te sine før­s­te skar­pe opp­drag i 2015 da det av­fyr­te KH-101 mis­si­ler mot IS-mål i Syria. Fly­et kan bære hele 12 mis­si­ler i de ro­te­ren­de opp­hengs­me­ka­nis­me­ne i bom­be­rom­me­ne.

<b>HYPPIG BESØK:</b> «Aleksander Golovanov» blir identifisert av en norsk F-16 i internasjonalt luftrom vest av Finnmark i 2016. Med en tredobling av antallet Tu-160 vil missilbombeflyet bli en hyppigere gjest langs Norskekysten.
HYPPIG BESØK: «Aleksander Golovanov» blir identifisert av en norsk F-16 i internasjonalt luftrom vest av Finnmark i 2016. Med en tredobling av antallet Tu-160 vil missilbombeflyet bli en hyppigere gjest langs Norskekysten. Foto: Forsvaret
<b>LAUNCH:</b> Tu-160 Blackjack, eskortert av en SU-30SM Flanker, slipper et missil.
LAUNCH: Tu-160 Blackjack, eskortert av en SU-30SM Flanker, slipper et missil. Foto: Russlands forsvarsdepartement

Fly­gen­de vin­ge

Da mo­der­ni­se­rin­gen av Tu-160 ble kjent for snart fire år si­den ble det sagt at den ikke skul­le gå ut over et an­net rus­sisk bom­be­fly­pro­sjekt. I 2008 ble de hem­me­li­ge pla­ne­ne om et rus­sisk stealth-bom­be­fly kjent.

<b>MODERNISERES:</b> En Tu-160 er inne til overhaling. Senere oppgraderinger vil innebære ny avionikk og moderne glasscockpit. 
MODERNISERES: En Tu-160 er inne til overhaling. Senere oppgraderinger vil innebære ny avionikk og moderne glasscockpit.  Foto: Gelio / Slava Stepanov

PAK DA er det rus­sis­ke ak­ro­ny­met for «Pro­spekt for kom­pleks lang­dis­tan­se­fly­ging». Sam­men med ja­ger­fly­et PAK FA er det­te Russlands 5. ge­ne­ra­sjons kamp­fly som skal ha lav radarsynlighet.

Med fa­song som en fly­gen­de vin­ge og subsonisk has­tig­het skal PAK DA i lik­het med sin ame­ri­kans­ke mot­part B-2 be­nyt­te seg av stealth-egen­ska­per for å kom­me seg uopp­da­get inn i fi­en­dens luft­rom.

LES OGSÅ: 16 gode filmer på Netflix

I lik­het med ja­ger­fly­pro­sjek­tet ser det ut til at PAK DA sta­dig blir for­skjø­vet frem i tid. Selv om Russ­land bru­ker over 5% av BNP på for­svar, er det langt igjen til USA som har et for­svars­bud­sjett som er ti gan­ger så stort i re­el­le pen­ger, og fle­re for­svars­ana­ly­ti­ke­re stil­ler spørs­mål ved Russlands øko­no­mis­ke evne til å ut­vik­le stealth-tek­no­lo­gi fra bun­nen av.

Langs Norskekysten

Det skul­le gå 16 år fra Russ­land inn­stil­te sine stra­te­gis­ke fly­gin­ger et­ter Sov­jet­uni­o­nens fall til de før­s­te Tu-160 bom­be­fly­ene duk­ket opp uten­for Nor­ske­kys­ten i 2007. Sam­me år skap­te de opp­stan­del­se i USA da to styk­ker dro på tokt over At­lan­te­ren og lan­det i Venezuela som en styr­ke­de­mon­stra­sjon.

De rus­sis­ke su­per­so­nis­ke lang­dis­tan­se bom­be­fly­ene hol­der til sam­men med de ald­ren­de Tu-95 Bear pro­pell­bom­be­fly­ene på Engels-ba­sen ved Vol­ga-el­ven 700 ki­lo­me­ter sør­øst for Mos­kva.

FAKTA: Tu-160 Black­jack

Topp­has­tig­het: Mach 2,2 (2 200km/t)
Maks av­gangs­vekt: 275 t
Mo­to­rer: 4 Samara NK-321 hver på 245 KN skyve­kraft
Vin­ge­spenn: 35,6-55,7m(va­ria­bel, av­hen­ger av has­tig­het)
Rek­ke­vid­de: 12 300 km
Vå­pen­last: 12 krys­ser­mis­si­ler (45 tonn)
Be­set­ning: 4 (2 pi­lo­ter, system­­ope­ra­tør, vå­pen­­­offiser)
Tu-160 fløy før­s­te gang i 1981. To­talt 36 eks­em­pla­rer er hit­til byg­get, 16 av dem er ope­ra­ti­ve i Russlands stra­te­gis­ke fly­vå­pen i dag.

Herfra leg­ger de ut på ma­raton­tokt opp gjen­nom det rus­sis­ke kon­ti­nen­tet før de run­der Kola og set­ter kurs sør­vest­over. Noen av tok­te­ne va­rer helt opp i 20 ti­mer. Av og til ska­per de avis­over­skrif­ter som da to Tu-160 fløy ned hele vei­en langs Nor­ske­kys­ten, for­bi Stor­bri­tan­nia mot Ne­der­land og til­ba­ke sist vin­ter. Mye ty­der på at be­søke­ne blir hyp­pi­ge­re i åre­ne som kom­mer.

BLACKJACK: TU160 skal moderniseres. Flyet kan lett nå mål i både Europa og Nord-Amerika.
BLACKJACK: TU160 skal moderniseres. Flyet kan lett nå mål i både Europa og Nord-Amerika.

Denne saken ble første gang publisert 06/10 2019, og sist oppdatert 22/08 2019.

Les også