Havenes største hemmeligheter

Da sjømennene gikk om bord på skipet til Benjamin (37), gikk det kaldt nedover ryggen deres

Historien er full av uoppklarte, mystiske tragedier på havet.

Pluss ikon
<b>BERØMT VRAK:</b> Forliste "American Star" er blitt en turistattraksjon og et yndet fotomotiv. Les historien i denne artikkelen.
BERØMT VRAK: Forliste "American Star" er blitt en turistattraksjon og et yndet fotomotiv. Les historien i denne artikkelen. Foto: Wikipedia
Sist oppdatert

Kaz II er gått inn i den maritime historien som spøkelseyachten. Den snaut 10 meter lange katamaranen Kaz II seiler ut fra den australske havnen Airlie Beach den 15. april 2007.

Første stopp på seilturen Australia rundt – for eieren, den erfarne båtmannen Des Batten (56) og naboene hans, brødrene Peter (69) og James Tunstead (63) – er planlagt å bli i havnebyen Townsville.

Tre dager senere, den 18. april blir katamaranen observert av en helikopterpilot som rapporterer til myndighetene at en katamaran driver ukontrollert i områdene rundt de vernede revene Great Barrier Reef og at han tror mannskapet kan være i trøbbel.

To dager senere kommer en båt fra kystvakten fram til katamaranen og tar seg om bord. Det er det blåst for folk.

Båten er fullt seilbar. Alt er lagt til rette som om de tre seilerne bare er ute og svømmer. Det er mat, fat, glass og bestikk satt ut på bordet, en bærbar PC står åpen, koblet til strøm og slått på.

Spøkelsesskip er et skip som blir funnet drivende og forlatt uten besetning og passasjerer. Begrepet er ofte blitt brukt i film og litteraturen for fiktive historier, men har rot i virkeligheten fra hendelser som beskrevet i denne reportasjen.

Det mest kjente oppdiktede spøkelsesskipet er «Den flygende hollender». Forklaringer på spøkelsesskip er ofte mytteri, stormer, forsikringsvindler og pirater.

Se mer

Spørløst forsvunnet

Alt nødutstyr som GPS og andre typer kommunikasjonsmidler fungerer som de skal, tre redningsvester henger på rekke og rad på knagger på veggen og en liten jolle henger bak på båten.

Det eneste som tyder på at noe utenom det vanlige har hendt er at ett av seilene er flerret opp.

Etter at båten blir tauet til land leter etterforskere etter spor på hva som kan ha skjedd. Ingen tegn til kamp eller angrep, ikke noe blod, ingenting knust eller veltet, intet tatt.

Alt er ryddig og ordentlig. De finner en video James Tunstead filmet om morgenen den 15. seilasen, bare timer før den førerløse katamaranen blir oppdaget av en helikopterpilot.

Videoen viser at de seiler inn i røft vær med sterk vind og høy sjø, at ingen av de tre har redningsvester på, at eieren Batten står til rors, de seiler med motoren slått av og tredjemann, Peter Tunstead sitter foran i båten og fisker.

Til tross for lange og grundige søk blir verken de tre savnede eller annet løsøre fra dem eller katamaranen noen gang funnet.

Teoriene rundt om i kneipene i ettertid er selvsagt mange.

Alt fra forsikringssvindel til at de er blitt tvunget over i en annen båt. En oppdagelse som støtter sistnevnte teori er at fenderne henger ute når katamaranen blir funnet.

Det gjør de som regel bare når en båt legger til kai eller inntil en annen båt. Men etterforskerne konkluderer med at den mest sannsynlige hendelsen er at en har falt ut i de høye bølgene, de andre har prøvd å hjelpe og uhell på uhell gjør at alle tre havner i vannet og båten forsvinner for dem.

Mysteriet forblir uløst.

Les også (+): Spøkelsesskipet MV «Alta» gikk på grunn i Irland etter å ha drevet rundt uten mannskap i 16 måneder

Alle spøkelsesskips mor

<b>TIDENES MYSTERIUM:</b> "Mary Celestes" kaptein Benjamin Spooner Briggs. Foto: Wikipedia
TIDENES MYSTERIUM: "Mary Celestes" kaptein Benjamin Spooner Briggs. Foto: Wikipedia

Den 5. november 1872 stevner den 30 meter lange og 280 tonn tunge briggen Mary Celeste ut fra Kai 50 ved East River i New York lastet med 1701 tønner med alkohol som skal til Italia. Skipet er nettopp overhalt.

Den 37 år unge kapteinen og medeieren i skipet, Benjamin Spooner Briggs er til tross for sin unge alder en erfaren sjømann.

Han har med seg kona Sarah og den to år gamle datteren Sophie på overfarten til Europa.

Den 24. november, etter 21 dager til sjøs noterer kaptein Briggs i sin loggbok at de har ankommet den portugisiske øygruppen Azorene.

Dagen etter noterer han at det blåser opp til stiv kuling da de seiler videre fra Azorene, men at vinden ikke er kraftig nok til bekymring.

Det blir det siste kaptein Briggs noen gang noterer.

Les også: (+) Gigantskipet med 13 nordmenn om bord forsvant på mystisk vis. Så skjedde det samme med søsterskipet

Ingen som står til rors i båten

Den 5. desember, 10 døgn senere passerer Mary Celeste den engelske briggen Dei Gratia utenfor kysten av Portugal.

Kapteinen om bord, David Reed Morehouse, kjenner både Mary Celeste og kaptein Briggs. Han føler straks at her er det noe som ikke stemmer.

Skipet holder riktignok stø kurs, men seiler i feil retning. Og han ser ingen som står til rors eller noen andre mannskaper.

Kaptein Morehouse sender tre av sine menn i en jolle over til Mary Celeste. Fremme ved båten roper de flere ganger om tillatelse til å komme om bord. Ingen svarer. To av de tre klatrer nervøst om bord i skipet som vugger lett i dønningene mens salt sjøvann skvulper inn og ut av den åpne byssedøren.

Inne i byssa står frokosten klar. Brød på bordet. Tallerkener og bestikk på rekke og rad. Noen har spist. Andre har ennå ikke begynt. Kapteinen har kakket toppen av på sitt kokte egg.

Nyvasket tøy henger enten til tørk eller er nettopp blitt brettet sammen og lagt på køyene.

<b>ALLE SPØKELSESSKIPS MOR: </b>Maleri av «Amazon», som senere ble omdøpt til «Mary Celeste».
ALLE SPØKELSESSKIPS MOR: Maleri av «Amazon», som senere ble omdøpt til «Mary Celeste». Foto: Wikimedia

De to utsendingene fra Dei Gratia leter videre. I kapteinens lugar står et notehefte oppslått på konas medbrakte flygel. Datterens klær ligger pent og ryddig i en skuff. Under dekk er lasten intakt og solid fastbundet.

Det er nok mat og drikke til flere måneder om bord. Det er ingen tegn til kamp eller storm eller at det har oppstått panikk av en eller annen grunn.

Det er heller ingenting galt med skipet.

Mannskap fra Dei Gratia seiler Mary Celeste til den britiske kolonien Gibraltar på det spanske fastlandet. Der blir det under sjøforklaringen undersøkt og etterforsket på alle mulige vis.

Les også (+): Båtfolk forsvinner sporløst i norsk ferieparadis

Forskjellige teorier

Teoriene florerer: Som at en kjempeblekksprut har spist alle sammen; besetningen er blitt skremt av noe, hoppet over på et isfjell som smeltet slik at alle druknet; mytteri; tsunami; skypumpe; forsikringssvindel, lasten var jo godt forsikret, eller at de blitt kapret av pirater.

  • 1872: «Mary Celeste», verdens mest kjente spøkelsesskip ble funnet drivende utenfor Portugal.
  • 1917: «Zebrina» ble funnet drivende utenfor Frankrike.
  • 1921: «Carroll A. Deering» ble funnet strandet på en strand i Nord-Carolina
  • 1931: «Baychimo» ble forlatt i Nordishavet da det ble fanget av pakkis det ble fryktet at hun skulle synke. Skipet sank, og ble sett flytende i over 38 år uten at det ble reddet.
  • 1933: En livbåt etter SS «Valencia» som sank utenfor Vancouver Island i 1906 ble funnet 27 år senere i god stand. Flere har også hevdet å ha sett skipet flytende i området.
  • 1955: MV «Joyita» ble funnet drivende i Stillehavet
  • 2003: «High Aim 6» ble funnet drivende utenfor Australia.
  • 2006: Tankskipet «Jian Seng» funnet drivende utenfor kysten av Australia.
  • 2006: «Bel Amica» ble funnet utenfor kysten av Sardinia.
  • 2007: «Kaz II», ble funnet utenfor kysten av Queensland
  • 2008: En 50 tonns fiskebåt med navnet «Tai Ching 21» gikk på grunn av seg selv på Bali uten mannskap ombord.
Kilde: Wikipedia
Se mer

Det som taler mot piratteorien er at lasten og alle private verdisaker er intakte. Men alle skipspapirene, unntatt kapteinenes loggbok, en sekstant og den eneste livbåten mangler.

Derfor tror noen at kapteinen kan ha oppdaget en lekkasje i lasten da det blåste stiv kuling, at han var redd at spriten skulle eksplodere og derfor kommanderte alle om bord i livbåten. Den ble tatt av vinden, aldri funnet igjen og hele gjengen har enten druknet eller omkommet av dehydrering.

Men faktum er at mysteriet aldri er blitt oppklart. Etter at sjøforklaringen var over i 1873 torde ikke sjøfolk ta hyre på spøkelsesskipet. Mary Celeste endte sine dager mot et korallrev i Det karibiske hav.

Det lille spøkelsesskipet

Klokken fem om morgenen den tredje oktober 1955 legger den 69 fot lange, motordrevne treskuten MV Joyita ut fra Samoa med kurs for Tokelau med varer og 25 passasjerer om bord.

Blant passasjerene er det en regjeringsrepresentant, en lege på vei for å foreta en amputasjon, en kokosnøttkjøpmann og to små barn. Lasten består i hovedsak av medisinske forsyninger, tomme oljefat og forskjellige matvarer.

Planen er at Joyita skal returnere til Samoa fullastet med kopra (tørket kjøtt fra kokosnøtt).

<b>DET LILLE SPØKELSESSKIPET:</b> "Joyitas" skjebne blir ofte sammenlignet med "Mary Celeste". Foto: Wikipedia
DET LILLE SPØKELSESSKIPET: "Joyitas" skjebne blir ofte sammenlignet med "Mary Celeste". Foto: Wikipedia

Overfarten tar vanligvis to dager. Tre dager etter avreisen melder Tokelau at skipet ikke er ankommet. Et flysøk blir satt i gang. Først den 10. november, fem uker etter forsvinningen, blir et halvsunket skip drivende over havet observert fra luften.

Det er Joyita, over 600 nautiske mil, rundt 1000 kilometer fra der båten skulle vært. Da en redningsskøyte med mannskap ankommer finner de ingen om bord, ikke noe spor etter verken passasjerer eller mannskap. Fire tonn last er også vekk.

Etterforskning og sjøforklaring kaster ikke noe lys over hva som har skjedd med mannskap og last. Aviser i Fiji skriver at Joyita på sin ferd seilte gjennom en flåte japanske fiskefartøy og fikk se noe de ikke skulle ha sett og dermed tatt av dage. Andre tror de er blitt ofre for pirater.

Atter andre tror overnaturlige krefter her har vært i sving. Uansett så er Joyita i likhet med Mary Celeste og Kaz II gått inn i sjøfartshistorien som spøkelsesskip.

Les også: (+) Kapteinen på D/S Norge trodde passasjerene ville se den sagnomsuste øya – det endte med katastrofe

Forliste cruiseskip

Skipene American Star og World Discovery er ikke spøkelsesskip, men ofre for forlis under merkelige og/eller mystiske omstendigheter. På en avsidesliggende strand på vestsiden av Kanariøya Fuerteventura ligger skipsvraket The American Star.

Det er litt uhyggelig å se den fordums storheten overlatt til seg selv halvt under vann.

I forkant av den siste reisen i januar 1994 er cruiseskipet American Star blitt solgt for å bli et flytende hotell i Thailand. Den siste transportetappen skal skipet slepes ut Middelhavet fra sin greske hjemmehavn, gjennom Gibraltarstredet, sørover langs Afrikas Vestkyst og rundt Kapp Horn av en ukrainsk slepebåt.

Utenfor kysten av Marokko kommer konvoien ut for en voldsom vinterstorm.

Slepetauene løsner og mannskapet om bord i slepebåten innser at det er tryggere for slepebåtens ve og vel å la American Star seile sin egen sjø inntil stormen avtar for så å feste tauene igjen.

Som et førerløst spøkelsesskip blir American Star skjøvet mot Kanariøyene av det voldsomme uværet inntil det etter to døgn krasjer mot et rev og forliser utenfor Fuerteventura.

<b>PÅ SKAKKE:</b> Den en gang så stolte skuta "World Discoverer" er blitt havets svar på Det Skjeve Tårn i Pisa. Foto: Wikipedia
PÅ SKAKKE: Den en gang så stolte skuta "World Discoverer" er blitt havets svar på Det Skjeve Tårn i Pisa. Foto: Wikipedia

Krangel mellom forsikringsselskap gjør at skipet blir liggende

Det blir ikke gjort noe forsøk på å få skipet av revet fordi det bryter ut krangel mellom forsikringsselskap, eierne og slepekompaniet. Etter 48 timer strandet på revet knekker cruiseskipet i to.

Da stormen løyer blir det fordums cruiseskipet fritt vilt. Siden skipet inneholder mye verdifullt, deriblant ting laget av messing, flotte møbler og dører blir det raidet og strippet for alt av verdi av lokalbefolkningen.

I dag ligger det en kafé i øyas hovedstad Puerto del Rosario hvor alt inventar er fra American Star. Både vraket og kafeen er i dag turistattraksjoner. Det hører med til historien at mistanken om at forliset er en ren forsikringssvindel aldri helt har sluppet taket.

Les også (+): Funnet med knuste kropper i ødemarken: Hva som skjedde med de ni unge turgåerne er fortsatt en gåte

Har blitt turistattraksjon

I en avsidesliggende bukt på Salomonøyene i Stillehavet forliser cruiseskipet World Discoverer i april 2000 da det grunnstøter mot et umerket rev under storm og uvær. Kaptein Oliver Kruess sender ut nødsignaler og alle passasjerene blir reddet i land av lokale ferjer som raskt kommer til.

Skipet blir hjulpet inn til nærliggende Roderick Bay hvor skipet under innseilingen får slagside. Kapteinen har ikke annet valg enn å grunnstøte med vilje for å unngå at det synker helt.

Der står den stolte skuta på skakke den dag i dag og er blitt et yndet fotomotiv og turistattraksjon.World Discoverer er i likhet med American Star blitt robbet for alt inventar av verdi.

Vraket på stranden

<b>SMUGGLERS WRECK:</b> Vraket av smuglerskipet «Panagiotis» ligger fantastisk til, og kan kun nås med båt. Foto: Wikipedia
SMUGGLERS WRECK: Vraket av smuglerskipet «Panagiotis» ligger fantastisk til, og kan kun nås med båt. Foto: Wikipedia

En uværsaften i 1980 utenfor kysten av den greske øya Zakynthos ble det 163 fot lange fraktskipet Panagiotis forfulgt av den greske marinen. Myndighetene hadde fattet mistanke om at skipet ble brukt til smugling av blant annet sigaretter og brennevin.

Panagiotis fikk imidlertid motorhavari i uværet og ble til slutt skylt opp på stranden i den utilgjengelige lagunen som i dag kalles Navagio Bay - Skipsvrakbukta. I over 30 år nå har Smugglers Wreck vært hovedattraksjonen på Zakynthos.

Det er lite annet enn en rustholk i dag, men den fantastiske beliggenheten og forhistorien får folk til å strømme til vraket.

Les også (+): Når dørene låste seg bak deg, visste du bare en ting: Turen ned igjen ble i en kiste

Denne saken ble første gang publisert 04/12 2020, og sist oppdatert 05/12 2022.

Les også