Luftens folkevogn

Det klarte å trenge gjennom Sovjet­unionens luftforsvar og har rekorden for verdens lengste flytur. Cessna 172 er traust, nesten uforandret gjennom 65 år. Og verdens mest populære fly.

TREG OG TRYGG: Titusenvis av piloter verden over har fått grunnutdanningen på trauste Cessna 172. Emil S. Jensen øver landingsrunder med mål om å bli yngstemann over Atlanteren neste sommer.
Publisert

I 19-tiden på kvelden opplevde innbyggerne i Moskva et ukjent objekt på kveldshimmelen. «UFO´en» viste seg å være et lite enmotors småfly på vei mot Kreml og Den røde plass. Etter et par runder i lav høyde lot den tyske 18-åringen Mathias Rust det stå til.

Han pekte nesen nedover mot Bolsjoj-broen som leder inn til plassen, presset flyet ned under strømledningene som krysser brospennet, og unngikk så vidt å kjøre på en gammel Volga under landingen.

Verdenssensasjon

I dag, 33 år senere, husker han godt det forskrekkede uttrykket til sjåføren da han passerte på siden. Sekunder senere takset han inn på brosteinen ved Vassilij-katedralen før han slo av motoren mens folk strømmet til.

Datoen var 28. mai 1987. Bak seg hadde Rust, iført en motorsykkelhjelm som eneste beskyttelse mot sovjetiske jagerfly, en syv timers flytur fra Helsinki.

I løpet av timer ble stuntet en verdenssensasjon. Hvordan var det mulig for en tenåring med bare 50 timers flyerfaring å lure seg gjennom verdens mest bevoktede luftrom?

MENGDETRENING: Emil (til høyre) finpusser landings­teknikken på Jarlsberg. 

Ondsinnet bølleoppførsel

Hendelsen var pinlig for Sovjetunionen. Undersøkelsene avslørte slurv og misforståelser på alle nivåer i luftforsvaret. Men for generalsekretær Gorbatsjov var hendelsen en gave fra himmelen. Nå fikk han påskuddet han trengte for å sparke forsvarsledelsen og hundrevis av offiserer som hadde vært motstandere av reformene hans.

Fire år senere ble Sovjetunionen oppløst, noe Mathias Rust og flyet, en Cessna 172, hadde gitt et bidrag til. Da hadde han allerede vært fri mann i drøyt to år. Selv om han ble idømt fire års fengsel for ulovlig grensepassering og «ondsinnet bølleoppførsel», slapp han ut etter 13 måneder som en goodwill-gest da Gorbatsjov og Reagan signerte nedrustningsavtalen for Europa.

YNGST: Emil Jensen er for ung til å kjøre bil alene, men med småfly kan han fly solo allerede som 16-åring.

Enkelt å fly

Tekniske data

Antall seter: 4

Vingespenn: 11m

Lengde: 8,28m

Vekt fullastet: 1 100 kg

Motor: 1 Lycoming IO-360, 160 hk

Cruisehastighet: 220 km/t

Rekkevidde: 1280 km

Da Mathias Rust fikk legendestatus, hadde Cessna-flyet allerede vært verdens mest populære fly i mange tiår. For ingen andre fly har utdannet flere piloter enn nettopp Cessna 172. Spør en flykaptein med tusenvis av timer, en jagerpilot eller en blodfersk amatør. Sjansen er stor for at de ble introdusert til flyging på akkurat denne maskinen.

Det trauste enmotors propellflyet med firkantet skrog og høye vinger som blir holdt på plass av to stag, er hverken en racer eller akrobatikkmaskin. Allikevel er det siden introduksjonen i 1955 produsert i flere eksemplarer enn noe annet fly. Så langt er det bygget over 44 000 eksemplarer. Det er fortsatt i produksjon, og bortsett fra moderne digital cockpit og litt sterkere motor, skiller ikke de siste eksemplarene seg nevneverdig fra de første.

I dag finner man nyere fly som både er raskere og morsommere å fly, og attpåtil billigere. Men den gamle Cessnaen holder stand.

Én årsak er at C 172 er spesielt populært i flyklubber ettersom det er såpass enkelt å fly.

– Det er veldig trygt og stabilt. Dessuten sørger de høye vingene for at utsikten er god. Men viktigst er stabiliteten. Flyet vil helst fly kontrollert rett frem hvis det får bestemme selv, så det skal mye til før piloten tukler det til, forteller Arild Aasen, daglig leder i Tønsberg Flyveklubb som eier to eksemplarer.

SENSASJON: Den tyske tenåringen Mathias Rust skapte verdenssensasjon da han lurte seg forbi det sovjetiske luftforsvaret og landet på Den røde plass i Moskva.

Trehjulssykkel

Skrog og vingedesignet var allerede etablert på 1940-tallet. Forgjengeren, Cessna 170, hadde imidlertid en detalj som gjorde det vrient å lande: Halehjulet gjorde flyet ustabilt mens det rullet i høy hastighet etter landingen. Hvis man ikke bruker siderorspedalene aktivt, har halehjulsfly en tendens til å bite deg hvis du gjør små feil. Resultatet er at det snurrer rundt med nesen mot fartsretningen, noe som i beste fall bare skader selvfølelsen til piloten.

Ved å plassere det tredje hjulet foran, akkurat som på en trehjulssykkel, fikk Cessna 172 stabiliteten som skulle til for å bygge selvtillit hos uerfarne flygere. Konseptet ble markedsført av Cessna som «Land-o-Matic», og gjorde flyet populært som tilgivende og robust, stabilt og enkelt blant elever og instruktører.

FLAKSER AV GÅRDE: På tross av alderen er Cessna 172 er en hyppig gjest på himmelen nær småflyplasser. 

Flygende 16-åring

– Jeg trives med «basic» flyging. Du merker at Cessnaen ikke er det mest moderne flyet. Det har litt «traktorpreg» sammenlignet med andre fly. Men nettopp derfor oppleves det mye friere enn å sitte bak spakene i et rutefly, forteller Eirik Kristiansen.

Han begynte å fly, i nettopp en Cessna 172, som 15-åring og utdannet seg etter hvert til trafikkflyger. I dag er han styrmann på Boeing 737 i SAS, foruten å jobbe som instruktør i Tønsberg Flyveklubb.

Dagens elev ankommer Jarlsberg flyplass på sykkel. Emil Starup Jensen (16) fra Sandefjord er ennå for ung til å kjøre bil på egen hånd. Istedenfor å ta mopedlappen slik som klassekameratene, satser Emil på flysertifikat.

MÅLRETTET: En glødende interesse for motorer og fly preger Emil Jensen. På sikt satser han på å leve av hobbyen sin.

26 timer

Interessen for motorer førte til at han kjøpte et mikrofly i fjor for å ha noe å mekke på. Etter arbeidsuken i hangaren til Widerøe´s på Torp ble han heltent på flyging.

Nå har han to store mål i livet: Å ta flysertifikat og deretter bli den yngste som noensinne har fløyet solo over Atlanterhavet. Sommeren 2018 fløy amerikanske Matthew Andrews alene fra Newfoundland til Portugal da han var 18 år og fire måneder. Neste sommer er Emil 17 og et halvt år og klar for å sette ny rekord.

Det skal mye til før piloten tukler det til.

Den planlagte ruten vil gå via Island og innebærer krysning av innlandsisen på Grønland før han fortsetter til USA via nordlige Canada. Avhengig av vindforholdene regner han med å tilbringe 26 timer i luften.

Allerede som 16-åring er det tillatt å fly solo, men man må være fylt 17 for å få utstedt flysertifikat.

Andre fakta om Cessna 172

* Ble en salgssuksess allerede i 1956.

* Er bygget i 25 utgaver, blant annet en elektrisk versjon.

* Er i luftforsvaret til Irak, Østerrike, Honduras og 12 andre
nasjoner.

* Var flyet bokseren Rocky Marciano havarerte med og omkom i 1969.

* Ble landet trygt av den 77 år gamle passasjeren John Wildey i England i 2013 etter at piloten fikk hjertestans. Han fløy i over
en time, guidet av et militærhelikopter og to flyinstruktører på bakken, før han klarte å lande trygt.

* Ble tyvlånt av to 13 og 15 år gamle gutter i Hattfjelldal i 1983.
De to kom seg helskinnet ned på egen hånd etter en times
villmannsflyging.

Full gass

Dagens leksjon er den andre med finpuss på landingsteknikken, og Emil og Eirik tilbyr en plass i baksetet mens de flyr.

Forrige gang blåste det en del og utfordringen besto i å få situasjonsoppfattelse av hvordan sidevinden påvirker landingsrunden. Denne kvelden er det lite vind, slik at Emil får trent på å beregne synkehastigheten og selve utflatingen de siste meterne ned mot bakken.

– Ha hele tiden en formening om hvor vinden kommer fra. Nå kan du dra tilbake på turtallet, vi har nok høyde til å rekke frem. Hælene i dørken og bruk høyre rorpedal så vi ikke lander skjeivt!

Eirik prater mens Emil flyr. Sekunder senere er hjulene trygt nede på stripa. Litt skjevt første gang, men det retter seg på de neste landingene. Så er det full gass før flyet klatrer til værs igjen for en ny runde.

FULL TANK: Ved hjelp av bensinfylling fra pickuptruck klarte en C 172 å gjennomføre verdens lengste flytur.

Bushpilot

Emil imponerer allerede med flygerferdighetene sine, men mengdetrening må til før instruktøren tør å slippe opp eleven alene for første gang.

Takket være et stipend på 75 000 kroner fra Solofondet som hjelper ungdom med originale og realistiske ideer, får Emil dekket mesteparten av kostnadene til å ta flysertifikatet. Det skal ikke stå på viljen for å bli den yngste noensinne alene i fly over Atlanterhavet.

− Jeg vil vise for ungdom at alt er mulig hvis man går inn for det, forteller den ferske men målrettede piloten. På sikt ønsker han å bli bushpilot og fly mat og medisiner ut i de øde delene av verden. Mest først skal han sette verdensrekord.

[email protected]

Utholdenhetsrekord

Ingen andre fly har vært i nærheten av å holde seg like lenge i lufta uten å lande.

Rekorden er på 64 døgn, 22 timer og 19 minutter.

Ideen om å fylle drivstoff mens et fly befant seg i luften kom allerede på 1920-tallet. I årene som fulgte ble det satt flere ekstreme utholdenhets­rekorder. Det toppet seg da to utkjørte ansatte ved et hotell i Las Vegas landet i en Cessna 172 den 7. februar 1959. De hadde tatt av året i for­veien og tilbakelagt drøyt to måneder og 240 000 kilo­meter i luften uten å lande. Det tilsvarer en tur omtrent seks ganger rundt jorden.

Dermed slo de den forrige rekorden som var på 50 døgn, også den satt av en Cessna 172.

Rekorden ble satt som et PR-stunt betalt av hotellet Hacienda på the Strip i Las Vegas. Piloten, Robert Timm, var en tidligere krigsflyger som jobbet som slotmaskin-reparatør på kasinoet. Med seg hadde han John Wayne Cook, en flymekaniker med piloterfaring.

Flyet var en standard Cessna som var utrustet med en ekstra bensintank under buken. Alle setene, bortsett fra pilotsetet, var fjernet og erstattet med en madrass og et campingtoalett i tillegg til en enkel autopilot som kunne holde kurs og høyde. 

Kroppsvask og tannpuss ble gjort på en plattform som kunne felles ut på utsiden av flyet.

To ganger i døgnet måtte flyet tanke drivstoff. Det ble løst ved at en pickuptruck med bensinfat kjørte det remmer og tøy kunne holde på en rett vei gjennom ørkenen mens flyet fløy rett over i seks meters høyde. En elektrisk vinsj ble brukt til å heise opp bensinslangen, og hele prosedyren med å fylle buktanken var unnagjort på tre minutter. 

Samtidig fikk pilotene heist opp vannrasjonen og termoser med varm mat. 

Dagene gikk mens pilotene kjempet mot søvnmangel og kjedsomhet mens de fløy på fire timers skift. På dag 36 holdt det på å gå alvorlig galt da begge sovnet samtidig midt på natten. Autopiloten gjorde heldigvis jobben mens flyet var førerløst i over en time.

Tre dager senere sviktet generatoren. Resten av rekordflygingen skjedde med mørklagt fly uten radio, mens drivstoffet måtte pumpes om bord for hånd. De siste to ukene etter at de slo den forrige rekorden fløy de bare på stahet og vilje for å sikre seg at rekorden skulle bli stående for ettertiden. 

Til slutt medførte sotavleiringer at motoreffekten sank, og flyet kunne så vidt klatre med fulle tanker. Da det møkkete og nedslitte flyet omsider landet, måtte de to pilotene hjelpes ut. Men utholdenhetsrekorden er aldri blitt slått, og flyet henger i dag utstilt i taket på flyplassen i Las Vegas.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 61 2020