Verdens sprøeste flyselskap

Flyselskapet skulle ta luftfarten til nye høyder, men eventyret fikk et brått klimaks

Mange menn var helt i skyene over å reise med velskapte flyvertinner som overlot lite til fantasien. Da restaurant­kjeden Hooters startet flyselskap, var forventningene store. Men så havarerte puppeeventyret.

<b>JOMFRUTUR:</b> Den aller første turen gikk fra Atlanta til Myrtle Beach i 2003. Passasjerene så ut til å ta det med stor ro at uniformen til besetningen ikke overlot stort til fantasien.
JOMFRUTUR: Den aller første turen gikk fra Atlanta til Myrtle Beach i 2003. Passasjerene så ut til å ta det med stor ro at uniformen til besetningen ikke overlot stort til fantasien. Foto: Getty Images/ERIK S. LESSER
Sist oppdatert

Lynn D. Stewart hadde jobbet både som angrepsspiller i amerikansk fotball, bygningsarbeider og gruvearbeider da han så for seg det som måtte være verdens beste spisested:

Et sted der man kunne sitte og se sport på storskjerm sammen med kompisene, spise hamburgere og kyllingvinger og skylle det ned med øl servert fra store mugger.

Men det var ikke nok.

Les også (+) Flyet som kan utslette livet på jorden slik vi kjenner det

Brystaurant

Stedet skulle utelukkende ha kvinnelige servitører som minnet om en krysning av cheerleadere og Playboymodeller.

Et velutviklet brystparti skulle fremheves av den trange uniformen som besto av hvit singlet og et par minimale oransje shorts. I tillegg skulle de være oppmerksomme og flørtende.

Stewart gikk videre med mannefantasien om å utvikle restaurantkonseptet til en «brystaurant», og til sin store overraskelse fikk han overtalt fem medinvestorer til å bli med bli med på ideen.

<b>POPULÆRT:</b> Det var god stemning i sel­skapet, skal man tro dette bildet. En av pilotene sammen­lignet det med å jobbe i Himmelen.
POPULÆRT: Det var god stemning i sel­skapet, skal man tro dette bildet. En av pilotene sammen­lignet det med å jobbe i Himmelen. Foto: Twitter

Kjempe-puppulært

1. april 1983 åpnet den første Hooters-restauranten i Florida. Stewart og medinvestorene hadde valgt datoen på fleip, for ingen av dem hadde forventninger om at et så vilt konsept hadde livets rett. Men restauranten ble en suksess fra starten av.

I dag er Hooters, som både henspiller på kurringen til en ugle og det amerikanske slangordet for sjenerøse pupper, en kjede med 425 restauranter over hele verden, i 28 land foruten USA. I Europa er det filialer kun i England, Tyskland og Sveits, mens den største ekspansjonen utenfor USA har vært i Sørøst-Asia.

<b>MED PÅ TUREN:</b> Hooters-jentene var ikke ekte fly­vertinner. De var bare med for å skape god stemning om bord. 
MED PÅ TUREN: Hooters-jentene var ikke ekte fly­vertinner. De var bare med for å skape god stemning om bord.  Foto: Getty Images/ERIK S. LESSER

Pupper og sang

I 2003 hadde milliardbedriften så mye penger på bok at den nye eieren, Bob Brooks, fant tiden moden for å utvide konseptet. Med eget flyselskap.

Mottoet var «we bring back the fun in flying», og Hooters-jentene skulle stå for moroa om bord.

Ikke som flyvertinner, riktignok, for det krevde utdanning og lisenser fra luftfartsmyndighetene. I stedet ble to servitriser sendt med på hver flight. Mens de «vanlige» flyvertinnene serverte mat og drinker iført tekkelig uniform med en liten ugle som logo, gikk de to jentene ned langs midtgangen iført «sommeruniformen» og sørget for lett flørtende underholdning.

Les også: (+) Flyene som bare forsvant

<b>SIKKERHET FØRST:</b> Jessica Goldammer (t.v.) og Erica Dircks klarte kunststykket å få alle de mannlige passasjerene til å følge med på sikkerhets instruksjonene.
SIKKERHET FØRST: Jessica Goldammer (t.v.) og Erica Dircks klarte kunststykket å få alle de mannlige passasjerene til å følge med på sikkerhets instruksjonene. Foto: NTBScanpix/JOAQUIN SIOPACK/AP

Kyllingvinger og seksuell lengsel

I dagens norske samfunn virker konseptet rimelig fjernt, men Hooters Air tok av, bokstavelig talt, de første årene.

Ikke uventet var tre firedeler av passasjerene middelaldrende menn, men servicen om bord og kvaliteten på flyene til lavprisselskapet var faktisk ikke så verst, ifølge publikum.

Les også: (+) Luksusflyet som ble en livsfarlig fiasko

En kvinnelig journalist fra Time Magazine skrev at selv om det var kleint med Hooters-jenter som gikk rundt og sang og hadde quiz-konkurranser, var opplevelsen harmløs:

«Akkurat som i restaurantene er det avslappet moro basert på kyllingvinger og seksuell lengsel. Kanskje Hooters hjelper menn til å bli kvitt angst og usikkerhet i lufta».

Hun la til, litt nedlatende: « … og kanskje Hooters-jentene kan tjene nok penger til å få seg en høyere utdannelse».

Les også: Du har sikkert hørt ordene flere titalls ganger på flyet – men hva betyr de egentlig?

<b>SAMLE­OBJEKT:</b> I dag har sikkerhets­brosjyren fra Hooters Air samlerverdi.
SAMLE­OBJEKT: I dag har sikkerhets­brosjyren fra Hooters Air samlerverdi. Foto: Twitter

Pilothimmelen

Bob Brooks trengte ikke å bygge opp et helt flyselskap fra bunnen av. Han hadde kjøpt charterflyselskapet Pace Airlines i Nord-Carolina med en liten flåte av Boeing 737 passasjerfly. De ble malt hvite og oransje med den karakteristiske uglelogoen med to pupper til øyne på halefinnen.

Billettene kostet fra 99 USD, og flere seterader med skinnseter ble fjernet for å gi bedre benplass.

Markedsføringen var i begynnelsen rettet spesielt mot golfspillere for å lokke dem til banene i Myrtle Beach. Passasjerene hadde tydeligvis ikke noe imot de lettkledde Hooters-jentene, og flyselskapet ekspanderte snart til et rutenett som strakte seg over store deler av USA fra Las Vegas og østover. På det meste hadde det syv fly.

Les også: Plutselig svarer ikke piloten. Kursen er mot Narvik. Er det mulig å vekke den bevisstløse piloten i tide?

<b>UGLE PÅ HALEN:</b> De to OO´ene i Hooters-logoen satte fantasien i sving. På det meste hadde flyselskapet syv fly.
UGLE PÅ HALEN: De to OO´ene i Hooters-logoen satte fantasien i sving. På det meste hadde flyselskapet syv fly. Foto: NTBScanpix/TOM MURRAY

Konkurs

Men eventyret varte ikke lenge. Flyindustrien i USA slet fortsatt etter terrorangrepene i 2001 med folks generelle skepsis mot å fly. Nye lavprisselskap bidro til at konkurransen hardnet til, samtidig som drivstoffprisene økte.

Det var ikke tiden for små og sære selskap som Hooters Air. Etter bare tre års drift, i april 2006, erklærte selskapet seg konkurs etter å ha tapt 40 millioner dollar.

For besetningene hadde det vært moro så lenge det varte. Som en anonym kaptein uttalte til Business Insider:

– Jeg er en av de få pilotene som faktisk fikk oppleve Himmelen.

<b>ØL OG PUPP:</b> Konseptet til Hooters ble så populært at kjeden har over 400 restauranter rundt i verden. Det har også dukket opp konkurrenter som Redneck Heaven, Twin Peaks og Bikini Barista.
ØL OG PUPP: Konseptet til Hooters ble så populært at kjeden har over 400 restauranter rundt i verden. Det har også dukket opp konkurrenter som Redneck Heaven, Twin Peaks og Bikini Barista. Foto: Twitter

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 57 2020

Denne saken ble første gang publisert 05/11 2020, og sist oppdatert 04/12 2020.

Les også