BILNYHETER VÅREN 2020

De viktigste bilnyhetene nå

Den viktige bilutstillingen i Genève er avlyst på grunn av koronavirus, men bilnyhetene tikker inn. 

Pluss ikon
BMW I4: BMW Concept i4 er en forsmak på bilen som kommer neste år.
BMW I4: BMW Concept i4 er en forsmak på bilen som kommer neste år. Foto: BMW
Sist oppdatert

BMW Concept i4: En forsmak på helelektriske BMW i4 som går i produksjon til neste år.

Motoren i Concept i4 genererer en maksimal effekt på 390 kW/530 hk, noe som ifølge BMW tilsvarer V8-bensinmotoren som sitter i en rekke BMW-modeller.

Kreftene skal være nok til å sende bilen fra 0 til 100 km/t på rundt fire sekunder. Batteripakken har en kapasitet på rundt 80 kWh, og gir en elektrisk rekkevidde på opptil 600 km (WLTP).

Serieproduksjonen av i4 starter neste år sammen med BMW i3, BMW iX3 og BMW iNEXT. BMW har uttalt at de vil ha 25 ladbare modeller på markedet i 202m3

ID.4: Volkswagen ID.4 skal lanseres i Europa mot slutten av 2020.
ID.4: Volkswagen ID.4 skal lanseres i Europa mot slutten av 2020. Foto: vw

ID.4: Volkswagen ID.3 er ventet på markedet om ikke lenge, og får følge av kompakt-SUV-en ID.4 senere i år.

I første omgang kommer ID.4 med bakhjulstrekk, men senere også som en firehjulstrekker.

Høyvoltbatteriet er plassert under kupéen, noe som sikrer et lavt tyngdepunkt og en jevn vektfordeling mellom akslene. Batteriet kan lades med trefaset vekselstrøm som standard (AC), og hurtiglades med likestrøm (DC). Avhengig av batteristørrelse vil en rekkevidde på inntil 500 km være mulig.

Bilen skal som ID.3 produseres i Zwickau-fabrikken. Fra 2021 vil fabrikken i Zwickau produsere 330 000 biler årlig, noe som gjør den til Europas største og mest effektive elbilfabrikk, ifølge Volkswagen.

Fra starten av 2021 bygger VW også en batterifabrikk i Salzgitter med årlig kapasitet på 16 GWh. Produksjonsstart er planlagt i begynnelsen av 2024. Til dette prosjektet har Volkswagen opprettet et fellesforetak sammen med det svenske selskapet Northvolt.

Audi A3 Sportback: Audi A3 Sportback er fornyet og blir lansert i Europa med tre motoriseringer: En 1,5 TFSI-motor med 150 hk (110 kW), en 2,0 TDI med enten 116 (85 kW) eller 150 hk (110 kW).

Men ingen av disse versjonene kommer til Norge. Audi Norge satser utelukker på den ladbare versjonen A3 TFSI e og sportsutgaven S3.

Dermed er den en gang så populære dieselversjonen historie i Norge - akkurat som med Golf.

– Vi forventer særlig stor etterspørsel etter nye A3 TFSIe, uttaler Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS .

Det åpnes for bestilling av nye A3 Sportback hos norske forhandlere nå i mars, og de første bilene kommer til landet i begynnelsen av mai. Norske priser er foreløpig ikke klare.

NY:Audi A3 Sportback. Den ladbare versjonen blir nok populær i Norge.
NY:Audi A3 Sportback. Den ladbare versjonen blir nok populær i Norge. Foto: Audi

Mercedes E-klasse: Syv versjoner av nye E-klasse vil bli tilgjengelige som ladbare hybrider, det være seg diesel eller bensin, sedan eller stasjonsvogn, bakhjulsdrift eller 4Matic-firehjulsdrift.

Foreløpig toppmodell blir Mercedes-AMG E 53 4Matic+ med en treliters rekkesekser. Motoren har både turbo og en liten elektrisk kompressor og yter 435 hestekrefter og 520 Nm.

E-KLASSE: Nye Mercedes E-klasse.
E-KLASSE: Nye Mercedes E-klasse. Foto: Daimler AG

Skoda Octavia RS iV: Neste RS-modell fra Skoda blir en plug in-hybrid.

Skoda Octavia RS iV kommer med en 1,4-liters TSI bensinmotor som produserer 150 hk/110 kW og en 85 kW elektromotor.

Total systemeffekt er 245 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Nm. Kreftene sendes til forhjulene med en sekstrinns DSG dobbeltclutch. RS iV skal ha en elektrisk rekkevidde på 60 kilometer (WLTP). For øvrig er drivlinjen i RS iV den samme som i nye VW Golf GTE.

PLUG IN-RS: Skoda Octavia RS iV.
PLUG IN-RS: Skoda Octavia RS iV. Foto: Skoda
GTE: Nye Volkswagen GTE
GTE: Nye Volkswagen GTE Foto: Volkswagen

Porsche 911 Turbo S: Porsche har akkurat presentert nye 911 Turbo S.

Den har en ny 3,8-liters boxer-motor med to VTG turboladere (VTG: variable turbine geometry) som produserer 650 hestekrefter – 70 hester mer enn forgjengeren. Maksimalt dreiemoment er på hele 800 Nm, og den skal greie 0-100 km/t på 2,7 sekunder. Toppfarten er på 330 km/t.

PORSCHE: 911 Turbo S.
PORSCHE: 911 Turbo S. Foto: Porsche

Denne saken ble første gang publisert 03/03 2020, og sist oppdatert 03/03 2020.

Les også