Kari Jaquesson kritiserte treningsmagasin - får selv kritikk for lettkledd cover

- Jeg forstår kritikken, sier hun til Side2.

Foto: (Faksimile: Shape Up (Fotograf Rasmus Kongsøre) / Cappelen Damm)
Publisert

(SIDE2): Trimdronning og tv-personlighet Kari Jaquesson la onsdag ut et bilde på sin Instagram -konto, hvor hun reagerer sterkt på coverbildet til bladet Det Nye Shape Up.

«@shapeupnorge fortsetter covertrenden med nytt foreløpig lavmål. String og BH neste? #shapeupnorge IKKE til #inspirasjon», skrev hun til bildet.

- Jeg synes det er trist, for det er så utrolig mye seksualisering av både kvinner og menn, men særlig kvinner i media. Jeg kan ikke skjønne hvorfor et blad som skal fremme sunnhet, treningsglede og balanse, og inspirere kvinner til en aktiv livsstil alltid velger å ha lettkledde kvinner på coveret. Denne gangen er det ikke en gang treningstøy, modellen står i en slags truse med halve rumpa utenfor. Hva blir det neste? utdypet hun overfor Dagbladet.

- Ikke forskjell

Men Jaquesson har selv stilt lettkledd på coveret av sin bok «Kropp på topp! På 10 minutter» som ble gitt ut i 2010. Etter oppslaget i Dagbladet, har hun derfor møtt mye kritikk for å ha gjort akkurat det samme hun nå hever pekefingeren for selv.

KARI JAQUESSON ville ikke valgt et slik cover nå, men forstår at enkelte mener hun kaster stein i glasshus.
KARI JAQUESSON ville ikke valgt et slik cover nå, men forstår at enkelte mener hun kaster stein i glasshus. Foto: N.Tourrenc (Jaquesson.no)

- Jeg har ingen problem med det. Det er ikke forskjell på coveret mitt og bladets forsidebilde egentlig, jeg aksepterer den kritikken. Jeg var ikke super-entusiastisk for det coveret da boken ble laget, men det er jo slik det ble og jeg kunne sagt nei til forlaget – så jeg forstår den kritikken. Noen har også twitret at jeg kaster stein i glasshus, og det er i orden. Men man kan godt kritisere det man selv har bidratt til, mener jeg, sier hun til Side2, og forteller at hun ikke hadde gjort et slik cover nå.

LES også: - Fitnessutøvere bør ta ansvar for hva de legger ut
OG her: - Jeg er skuffet over hvordan pornobransjen infiltrerer treningsbransjen

- Hva kan jeg si, annet enn at økt bevissthet er lik utvikling. Jeg ville valgt andre cover i dag, og det handler ikke om å være 52 år – det handler om timing. For jeg er blitt veldig bevisst på fenomenet med å seksualisere kvinner. Det er mye mer av det nå. Det har aldri vært mer seksualisering i media, mote og reklame enn det er nå. Det er ekstremt, det finnes i alle sammenhenger, sier hun og understreker at hun ikke kritiserer jenta på bildet, og at det var tilfeldig at det var Shape Up hun tok bilde av. Hun så magasinet da hun var på butikken, tok et bilde med mobilen og la det på Instagram.

Foto: (Cappelen damm)

- Men tar man 12 nummer av Shape Up og ser på alle coverne samlet, så ser man at det er en trend. Det er poenget mitt. For noen år siden var det ikke bare bar mage og halvåpen munn, dette er en utvikling. Så hva blir det neste? Modeller i undertøy slik som på mannebladene?

LES også: - Det er ikke seksualiserende at folk viser bar mage

Vil bevisstgjøre

Hun reagerer på hvordan Dagbladet har vinklet saken, for hun mener det er med å ødelegge poenget hennes.

- Jeg ble irritert på Dagbladet som skrev at jeg raser – jeg raser ikke, da må man jo være rasende og det er jeg ikke. Dette er ikke et følelsesutbrudd, men en observasjon og en kritikk. Det er et «hallo, hallo» – et lite vink om at det er lov å tenke seg om, forteller hun og sier hun postet bildet for å bevisstgjøre folk flest.

- Målet mitt med å poste det bildet og kommentaren var å få folk til å tenke – «hvorfor står hun slik, gjør hun slik», hva gjør det med meg som seer og hvilket budskap og holdninger fremmer det at kvinner nesten alltid brukes i lettkledde utgaver. Det er et valg magasinet har tatt. Og jeg vet godt hvilke kriterier man velger bilder etter, sier hun.

Foto: (Faksimile)

Hun mener vi alle som forbrukere gjerne kan være mer bevisste over hvem og hva vi belønner med pengebruken vår.

- Jeg ønsker å bidra til mer refleksjon. Bladene vet jo hva som selger, ellers hadde de ikke puttet det på coveret. Og det er jo slik sett ikke noe galt i å skulle tjene penger. Ansvaret ligger hos oss forbrukere – at vi viser holdningene våre og at det er vi som styrer utviklingen. Det vi slutter å kjøpe, det endres eller forsvinner. Noen lesere blir sikkert kjempeinspirerte, men forskning viser jo det motsatte. Kvinner som leser moteblader føler seg styggere etterpå, og menn som leser fitness og muscle-blader tyr oftere til anabole steroider. Jeg vil at folk skal tenke hvor de legger igjen pengene sine. Vil man belønne disse som lager en slik trend?

Denne saken ble første gang publisert 29/01 2015.

Les også