Dette skjer i hjernen til tenåringer når de får likes

Forskere har sett på hva som skjer i hjernen når tenåringer bruker sosiale medier.

«En av grunnene til at tenåringer er så aktive brukere av sosiale medier, kan være at de er så sensitive til liking av bilder.»
«En av grunnene til at tenåringer er så aktive brukere av sosiale medier, kan være at de er så sensitive til liking av bilder.» Foto: (Foto: Colourbox)
Publisert

(SIDE2): Dersom du selv er tenåringsforelder så vet du kanskje at smarttelefonen til tider kan virke som den er teipet fast i hånda på tenåringen...?

Og strengt tatt er det ikke bare tenåringer som er avhengig av telefonen og surfer rundt på sosiale medier i hvert ledige sekund. Det er noe de fleste i dag kan kjenne seg igjen i.

Et forskerteam ned nevroforskere har nå sett på hva som skjer i hjernen når unge mennesker, med hjerner som vokser og utvikler seg, følger med på likes i sosiale medier, skriver Huffington Post.

Forskere fra University of California i Los Angeles, USA scannet hjernene til tenåringer mens de brukte sosiale medier. De fant at visse deler av hjernen (belønningssenteret) aktiveres når tenåringene så et av sine egne bilder få mange likes.

Ungdommer særlig sensitive?

De fant også at likingen hadde en kumulativ effekt. Når jevnaldrende likte et bilde, var det større sjanse for at tenåringene selv likte bildet, uansett innhold.

Studien er publisert i tidsskriftet Psychological Science.

Kan dette være noe av grunnen til at sosiale medier er så uimotståelig for tenåringer?

«Ja»,  mener leder av studien og forsker ved UCLA Brain Mapping, Lauren Sherman:

«En av grunnene til at tenåringer er så aktive brukere av sosiale medier, kan være at de er så sensitive til liking av bilder.»

I denne enkeltstudien ble 32 ungdommer i alderen 13-18 år bedt om å bli med i et lite bildebasert nettverk, som ligner Instagram. De ba tenåringene om å legge inn 40 bilder fra sin egen personlige Instagram-konto og viste så ungdommene 148 bilder fra bildene som var lagt inn, på en PC-skjerm.

Mange tenåringer er opptatt av likes og det kan ha med hjernens belønningssenter å gjøre, mener forskerne.
Mange tenåringer er opptatt av likes og det kan ha med hjernens belønningssenter å gjøre, mener forskerne. Foto: (Foto: Colourbox)

Forskerne fortalte hver og en at bildestrømmen de fikk se allerede hadde blitt vurdert av 50 andre tenåringer, som en del av studien, og at disse bildene hadde fått likes fra de andre tenåringene. (I virkeligheten så var det forskerne selv som hadde trykket like på disse bildene.)

Når forskerne scannet hjernene var det særlig en del av hjernen som var særlig aktiv, og det var nucleus accumbens, som er hjernens belønningssenter. Forskerne foreslår derfor at erfaringen med å få likes er ekstremt givende.

«Ingenting føles like bra som da du var ungdom»

Tidligere forskning på belønningssenteret i hjernen viser at sammenlignet med barn eller voksne, har tenåringer overdrevet aktivitet i denne delen av hjernen når det kommer til givende aktiviteter.

Dette området vokser også og er på sitt største gjennom ungdomsårene, før det igjen krymper.

LES OGSÅ: Tvillingmor: - Legg bort telefonen og tilbring tid med de du elsker

«Det er også grunnen til at ingenting, være seg å henge med venner, ha sex, spise en is, høre favorittmusikken føles like bra som det gjorde da du var tenåring, sa professor Laurence Steinberg i en artikkel i New Yorker i 2015.

Blir påvirket av en større gruppe

At denne delen av hjernen er overaktiv når man er tenåring kan også forklare at man gjerne tar flere sjanser, søker spenning og tar mindre veloverveide beslutninger. Det kan også forklare hvorfor tenåringer føler en så sterk forbindelse til belønningen som kommer i sosiale medier, ifølge Sherman.

LES OGSÅ: - Når du må trykke «unfollow», så har du allerede et problem

Hvis du er en forelder med en tenåring i hus som er besatt av sosiale medier, så betyr ikke det nødvendigvis at vedkommende blir negativt påvirket, men foreldre bør være oppmerksomme på at nettverkene på sosiale medier er enorme i

forhold til det daglige nettverket de omgir seg med, og at de mest sannsynlig blir  influert av en mye større gruppe enn det foreldre er klar over.

Denne saken ble første gang publisert 06/06 2016.

Les også