Her er Norges fregatt-favoritt

Den britiske Type 26-fregatten er blant de heteste kandidatene som Norges nye fregatt. At et norsk verft er å finne blant de mest sentrale underleverandørene, svekker ikke akkurat kandidaturet. 

SJØSATT: Også Australia og Canada har valgt Type 26-designet, som sammen med Storbritannia gir et forventet program på 32 skip på tvers av de tre nasjonene.
Publisert Sist oppdatert

Langtidsplanen for forsvarssektoren legger opp til at Sjøforsvaret skal få minimum fem nye fregatter med antiubåt-helikoptre, med leveringer fra 2029. Stortingets utenriks- og forsvarskomité har satt som premiss at fregattene skal anskaffes, driftes og vedlikeholdes i et strategisk partnerskap med en nær alliert som har sammenfallende strategiske interesser. 

I mai ble Royal Navys første Type 26-fregatt, HMS «Glasgow», døpt i whisky av prinsessen av Wales. Type 26-fregattene, også omtalt som City Class, er produsert av britiske BAE Systems. 

De bygges for Royal Navy på vegne av det britiske forsvarsdepartementet, men er i tillegg valgt av Australia og Canada. Type 26 er også en brennhet kandidat til å bli Norges nye fregatt.

BRENNHET KANDIDAT: Tre Type 26-fregatter er under bygging i Glasgow. Første i klassen, HMS «Glasgow», ble sjøsatt i desember 2022. Tidligere i år ble skipet døpt i Glasgow (bildet) av prinsessen av Wales.

Fransk, tysk og amerikansk

Andre aktuelle alternativer er FDI-fregatten fra franske Naval Group, F127 fra tyske ThyssenKrupp Marine Systems og den amerikanske Constellation-klassen, som bygges av italienske Fincantieri for US Navy. 

At Type 26 krever relativt lite mannskap, er stillegående og har en svært avansert sonar, er blant skipets styrker. At det er ASW-fokusert (Anti-Submarine Warfare) er også blitt trukket frem som en styrke, men også en svakhet grunnet mindre fleksibilitet.  

Det som kanskje særlig taler til skipets fordel er at en norsk produsent er blant sentrale leverandører: Umoe Mandal har levert skipets komposittmast som inneholder helt essensielt utstyr.

BAE Systems har inngått en kontrakt med det norske verftet om å levere komposittstrukturer til fem Type 26-fregatter. 

NORSK LEVERANDØR: Umoe Mandal har levert maststrukturen som er i komposittmateriale av militær kvalitet. 

Kompositt

For moduler som er installert høyt oppe på fartøystrukturen, bidrar bruk av lette komposittmaterialer til å forbedre fartøyets sjødyktighet, manøvreringsevne og driftstid. De samme strukturene i stål ville kreve mer ballastvann for å stabilisere fartøyet. 

– Bruk av avanserte lette komposittmoduler øker stabiliteten ettersom det reduserer tyngdepunktet og øker dødvektskapasiteten, som begge forbedrer fartøyets ytelse. I tillegg reduseres vedlikeholdsbehov og drivstofforbruk, som igjen bidrar til å øke fartøyets driftsvindu, sier Are Søreng, salgs- og markedssjef i Umoe Mandal.

I tillegg til maststrukturen skal det norske verftet også levere pongtonger, dører, luker og intern utrustning, samt rekker og livbåtplattformer til hver av de fem fregattene. Mastene, rekkene og livbåtplattformene vil alle være konstruert av komposittmaterialer av militær kvalitet.

Alt utstyret konstrueres og monteres ved selskapets verft i Mandal. Deretter skipes delene til Glasgow hvor fregattene bygges.

AVANSERT: Den 150 meter lange Type 26-fregatten er et av verdens mest avanserte krigsskip med spissede antiubåt-egenskaper.

Israelske underleverandører

Det som kan tale mot britenes fregatt, er at Type 26-fregatten har sentrale israelske underleverandører.

– Mitt råd til regjeringen vil være å holde seg veldig langt unna israelske komponenter i de nye norske fregattene, sier Raymond Johansen, generalsekretær i Norsk Folkehjelp til VG.

Ståle Ulriksen, forsker på Sjøkrigsskolen, er derimot ikke enig i at israelsk involvering bør få betydning for valget.

– Jeg mener at det vil være å gå for langt, sier Ståle Ulriksen til VG.

Det er ventet at en avgjørelse i fregattspørsmålet kommer i løpet av høsten.