Denne har en spesiell funksjon

Den norske varianten av F-35 skiller seg ut. I kuppelen mellom halefinnene sitter et viktig hjelpemiddel.

SPESIELL: Norske F-35A kan skilte med en «kuppel» mellom halefinnene. Her en norsk F-35 over Polen i forbindelse med Ellisiv Guard, hvor norske F-35 var stasjonert i Poznan og stod på NATO-beredskap.
Publisert

I april ble de tre siste av totalt 52 kampfly av typen F-35A overlevert til Forsvaret. Som en del av bestillingen var det fra norsk hold tidlig et ønske om en modifikasjon tilpasset krevende norske vinterforhold. 

Derfor er normalt samtlige norske F-35A-fly utstyrt med en «kuppel» mellom halefinnene.

I kuppelen ligger svaret på den norske forespørselen: En bremseskjerm.

Fakta: Lockheed Martin F-35 Lightning II

F-35 er et såkalt multirollefly som skal kunne løse en rekke ulike oppdrag, både alene og sammen med andre.

Lengde: 15,5 meter

Bredde: 10,6 meter

Motorens skyvekraft: 40 000 pund

Drivstoffkapasitet: 8,4 tonn

Nyttelast: over 8 tonn (over 2,5 tonn i intern våpenlast)

Maks hastighet: 1,6 ganger lyden (med interne våpen)

Kilde: FMA.no

– Vesentlig forskjell

– Bremseskjermen gir betydelig ekstra bremsekraft, særlig på korte eller glatte rullebaner. Hvor mye den reduserer bremselengden med, er ikke offentlig informasjon, men det er snakk om en vesentlig forskjell, sier sjef for Luftforsvarets forsyningskommando (LFK), brigader Terje Sørbø, til Klikk.no.

Brigader Terje Sørbø, sjef Luftforsvarets forsyningskommando.

Flyene er alle levert uten kuppelen, som i Forsvaret kalles «bremseskjermmodul». Modulen er påmontert av norsk personell i etterkant.

– Siden 2018 har alle operative fly hatt fastmontert bremseskjerm for norske forhold, sier Sørbø.

Norge først

Norge var først ute med bremseskjerm på F-35, men Nederland, Danmark, Belgia og Canada følger etter. Norge er foreløpig det eneste landet som bruker systemet operativt, opplyser Sørbø.

Han forklarer at bremseskjermen utløses med en bryter i cockpit. Et hydraulisk system åpner modulen og folder ut skjermen bak flyet. Skjermen frigjøres så fra flyet når farten er lav nok. Etter bruk sendes skjermen til tørk og pakkes inn på nytt.

– Bremseskjermprosjektet er et resultat av godt samarbeid mellom Luftforsvaret, Forsvarsmateriell (FMA), Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) og industrien. Det gir F-35 økt sikkerhet og fleksibilitet i krevende vær. Vi er stolte av at denne norske løsningen nå tas i bruk også av allierte, sier Sørbø.

UTLØST: Et norsk F-35-fly løser ut bremseskjermen etter landing.