Vil ha tilbake dårlig vin

Vinmonopolet oppfordrer oss til å levere tilbake vin som ikke er bra nok. Hver tiende flaske kan være for dårlig.

Arne Ronold er redaktør for bladet og nettstedet Vinforum. Han mener vi er for dårlige til å returnere ødelagt vin. Foto: Gaute Ulvik Haugan/Newswire
Arne Ronold er redaktør for bladet og nettstedet Vinforum. Han mener vi er for dårlige til å returnere ødelagt vin. Foto: Gaute Ulvik Haugan/Newswire
Publisert Oppdatert

Nordmenn kvier seg for levere tilbake dårlig vin til Vinmonopolet. Selv om opptil hver tiende flaske inneholder ødelagt vin, returnerer vi bare én av tusen.

- Mellom fem og ti prosent av vinen som er i salg er ødelagt og burde returneres. Det viser tester vi har gjort og anslag fra utenlandske eksperter, sier redaktør Arne Ronold i bladet og nettstedet Vinforum.

Pinlig retur
I 2005 solgte Vinmonopolet 44,5 millioner enheter vin. Men kundene reklamerte bare på 56 000 enheter.

- Mange synes nok det er pinlig å gå tilbake til polet og klage på vinen. Noen er kanskje også usikre om kvaliteten er så dårlig at de kan be om å få pengene tilbake, sier Ronold

Vinmonopolet oppfordrer folk til å be om en sjekk hvis de er usikre.

- Vi vil gjerne at kundene kommer tilbake med vinen hvis de opplever at det er noe galt med den. Hvis vinen ikke er ødelagt, har de i det minste lært noe. Alle viner med kvalitetsfeil erstattes, sier fungerende informasjonssjef Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet til Newswire.

Kork ofte problem
Den vanligste årsaken til at vin er ødelagt er korksmak.

- Det er en del korkfeil på vin med naturkork. Men nå ser vi at stadig flere produsenter legger om til syntetiske korker, skrukork eller andre lukkemekanismer, så dette problemet blir stadig mindre, sier Arne Ronold.

Dårlig kork kan også gjøre at det kommer luft til vinen.

- Nest etter korksmak er såkalt oksidasjon det største problemet. Vin som er oksidert lukter og smaker skjemt, mange ganger surt og eddikaktig, sier Vinforum-redaktøren.

Feil oppbevaring er en annen årsak til at vin blir ødelagt.

- Noe vin er oppbevart feil, for eksempel under transporten til Norge, og er blitt varmeskadet, sier Ronold.

Ønsker mer retur
Vin skal lukte og smake sunt og friskt. Hvis man er usikker på om vinen er ødelagt, bør det ikke være tvil, da skal vinen tilbake til polet, mener Ronold.

- Det krever nok en del erfaring for å kunne fastslå at om en vin er korket eller oksidert, men hvis vinen oppleves som svært mye dårligere enn forventet, har du grunn til å klage, sier han.

Vinmonopolet tar gjerne imot mer vin i retur.

- Hvis flere kommer tilbake til oss med ødelagt vin, vil det være til stor hjelp. Da får vi luket ut dårlig vin fra hyllene våre, sier Halvor Bing Lorentzen.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen