Veikunst med ståltråd

Gammel brubyggerkunst og gjennomtenkt arkitektur forenes når Norges lengste hengebru blir satt opp.

Publisert Oppdatert

SE BILDENE AV HARDANGERBRUA

Grå betongmonstre holder ikke når det er en av landets vakreste fjorder som skal preges av ei diger bru. Hardangerbrua vil krysse Eidsfjorden i Hardanger, og erstatte ferga som tar bilistene over fjorden i dag.

Utsikt
Du kjører ut fra en tunnel i fjellet, og plutselig befinner du deg 55 meter over fjorden. Utsikten blir spektakulær. Etter å ha krysset brua, kjører du inn i en tunnel på andre siden.

Forum Arkitekter lover at brua skal gå godt inn i landskapet, samtidig som den skal sette sin egen signatur.

Prosjektleder Bjørn Isaksen i Statens vegvesen sier til vimenn.no at det egentlig ikke var noe særlig diskusjon om hvilken brutype som skulle brukes.

- Det er ikke så mange alternativer når brua spenner over en så lang strekning. Vi kunne laget en flytebru på vannet, men det ville sperret fjorden.

10 000 ståltråder
Arbeidet på Norges lengste hengebru starter med at tårnene, som blir nesten 200 meter høye, bygges på land. Lenger oppi lia bygges forankringspunkter i fjellet. Så starter jobben med kablene. Runde ståltråder på 5,3 millimeter trekkes over. Hver bærekabel vil bestå av 10 000 slike. Kablene spinnes i lufta, som gjør at kabelen blir sammenhengende hele veien over fjorden. Hver kabel får en diameter på 60 centimeter. Til slutt vikles rustbeskyttelse rundt kablene. Når kablene er på plass, heises stengene som skal holde veien fast til kablene. Til dem festes bruseksjonene, som hver er på 60 meter. Elementene sveises sammen. Så legges asfalten, og til slutt kan en folkevalgt klippe over snora.

Åpner 2011
Isaksen håper brua åpner før ferietrafikken starter i 2011. Arbeidet med byggingen starter i april 2008. Da Stortinget bestemte seg for å bygge, ble prisen satt til drøyt 1,8 milliarder kroner.

Fakta: Hardangerbrua

  • Total lengde 1380 meter
  • 55 meter over fjorden
  • Brotårn 186 meter over fjorden
  • Pris drøyt 1,8 milliarder
  • Mellom Ullensvang og Ulvik, Eidsfjorden (Hordaland)
  • Del av riksveiene 7 og 13

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen