Ta vare på sykkelen din

En sykkel varer ikke evig hvis den ikke blir tatt vare på. Men med noen enkle grep får du tohjulingen til å vare år etter år.

Stig Harald Moen hos Oslo Sykkelverksted må ofte skru på andres sykler på grunn av dårlig vedlikehold.
Stig Harald Moen hos Oslo Sykkelverksted må ofte skru på andres sykler på grunn av dårlig vedlikehold.
Sist oppdatert

Altfor mange slurver med vedlikehold av sykkelen.

- Folk tror alt fungerer til evig tid, men med mange bevegelige deler vil sykkelen gå i stykker om du ikke tar vare på den, sier Stig Harald Moen hos Oslo Sykkelverksted.

Ut av garasjen
Når du tar sykkelen ut av garasjen, er det første du sjekker at alt henger skikkelig på. Hvis ikke må det strammes til. Så sjekker du bremsene.

Mer: Slik blir du jeger
Mer: Fisking for nybegynnere

- Om det tar for langt inn når du holder inn bremsen, er det kanskje på tide å bytte bremseklosser, forteller Stig.

Det er lett å se om bremseklossene er nedslitt. Er rillene borte, eller veldig slitt, er det på tide å bytte. Bremseklosser får du kjøpt løst hos en sykkelforhandler og er enkle å bytte selv.

- Bare pass på at den ikke kommer for langt innpå felgen, da blir den fort nedslitt, forteller Stig videre.

En god regel er å bytte bremseklosser to ganger i året hvis du bruker sykkelen hver dag. Grunnen er at skittlaget på felgen fungerer som et slipemiddel på klossen.

Late syklister
Så er det smøring av kjedet som står for tur. Ifølge Stig blir det gjort altfor sjeldent.

- Det skal gjøres en gang i uka, sier han, og forteller at en flaske med olje ikke koster mer enn rundt femtilappen og holder lenge.

En dråpe på hvert ledd holder, ta en fille eller litt tørkepapir og tørk av. Oljen skal være inne i kjedet, ikke utenpå.

- Oljen skal tas på etter en sykkeltur, ikke før. Det er fordi oljen trekker til seg skitt, sier han.

Løse hjul
En sykkel som blir stående ute, vil ruste. Det beste er å sette sykkelen under tak. Men rust ødelegger ikke sykkelen.

- Det meste av rust, er overflaterust som kan fjernes med stålull, sier Stig, som anbefaler å være nøye med å skjerme sykkelen mot vær og vind.

For folk som bor i bakgårder anbefaler han å sjekke at ingen har tullet med sykkelen i nattens løp, og løsnet på ting som hurtigkoblingen. Det er den spaken som gjør at du kan ta av hjulet i en håndvending.

- Jeg har hatt folk innom butikken her som det har skjedd med, det er ikke hyggelig når forhjulet faller av i det du skal over en fortauskant, forteller han.

Lufttrykk
Uansett hvor ny sykkel du har, vil det sige luft ut av dekkene. Det betyr ikke at sykkelen er punktert. Det er viktig å pumpe med jamne mellomrom.

- Legg merke til at med håndpumpe er det lett å bevege på ventilen slik at den går i stykker. Kil pumpen fast, eller enda bedre - kjøp en gulvpumpe, anbefaler Stig.

Dekkene skal pumpes opp så hardt du kan.

Med alle de nye sykkelslagene er det flere ulike ventiler. De fleste pumper går om hverandre, og kan brukes på flere ventiltyper.

- Det mange ikke vet, er at noen ventiler er doble. Det kalles fransk ventil, eller en prest, forklarer Stig.

Om du ikke er klar over at det er en dobbeltventil, kan du risikere å bli stående og pumpe uten at det kommer inn luft. Da er det godt mulig det er det som er forklaringen.

Slitte dekk
Etter en tid vil også dekkene bli gamle og slitt. Gummien vil kjennes morken ut. Da er det for lengst på tide å bytte.

Dekkspaker gjør det enklere å bytte dekk, og Stig anbefaler også å bruke dekkspaker når slangen skal byttes.

- Et godt tips for å bytte slange, er å pumpe det litt opp før du fester det rundt felgen, da legger det seg enklere på plass.

Det går også an å kjøpe punkteringsfrie dekk. De har et lag med Kevlar som gjør at det skal mye til å punktere.

Rengjøring
Å løfte sykkelen opp og se at alt triller som det skal, er også en god regel. Er det noe som butter imot, er det viktig å finne ut av hva det er, ellers vil sykkelen gå i stykker etter en tid.

Ikke still inn styret og setet høyere enn maksimumsmerket, og gå over sykkelen med jamne mellomrom.

- Jeg anbefaler å kjøpe en såkalt "verktøykasse på boks", det er en CRC-spray som sprayes på alle gjenger og overalt hvor du kommer til, sier Stig.

Sist men ikke minst vil han slå et slag for å vaske sykkelen.

- Vask med vann og såpe, eller kjøp en spesialsåpe på en sykkelbutikk, tørk, og olje til slutt, sier han og understreker at da vil doningen din sannsynligvis vare mye, mye lenger.

  • Husk at lys er påbudt, både foran og bak på sykkelen.
  • Det skal være reflekser på pedaler og på hjulene.
  • Å forsikre sykkelen er en god investering. Det gjør du hos Falck. Da får du pengene tilbake om sykkelen blir stjålet, og du har også en sjanse for å få sykkelen igjen siden den er registrert.

Denne saken ble første gang publisert 16/05 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også