Øl fra hele verden

Utvalget av både norsk og importert øl i butikkene øker kraftig. Vi kjøper ikke lenger bare pils.

Lyst eller mørkt, øl inneholder over 800 smakskomponenter. Foto: Brewers of Europe
Lyst eller mørkt, øl inneholder over 800 smakskomponenter. Foto: Brewers of Europe
Publisert Oppdatert

- I dag finnes det over 150 sorter norsk og utenlandsk øl å få kjøpt i Norge. Utvalget har aldri vært så stort som nå, sier Torbjørn Skogvold i Aass Bryggeri.

Han mener økt reisevirksomhet har gjort nordmenn mer åpne for å prøve noe nytt både på tallerkenen og i glasset.

Les mer: Stor test av rosévin
Les mer: Alkoholmytene
Les mer: Whiskyens bestselgere

For få år siden var det uvanlig å finne mer enn noen få typer utenlandsk øl i butikkene. I dag selger norske dagligvarebutikker øl fra hele verden. Over 100 utenlandske øltyper importeres i dag til Norge.

Til mat og i mat
- Gourmet-ølet passer spesielt godt til ulike typer mat. Det lyse hveteølet er fint følge til fisk, sjømat og lyse kjøttretter, mens stout passer bra til mørke kjøttretter.

Øl er også ypperlig som ingrediens i mat. Reker kan for eksempel marineres med chili, koriander og hveteøl. Pølser kan trekkes i pale ale eller bayer.

- Ølet gir maten både smak og fylde på samme måte som vin. Øl har 800 ulike smakskomponenter og er en like kompleks drikk som vin, sier Skogvold.

Verden rundt
Nettopp den økte interessen for mat fra hele verden er en hovedårsak til at de store supermarkedene satser på mangfold i øl-avdelingen.

- Vi har som mål å ha øl fra alle verdens kjente øl-land og fra alle norske bryggerier, sier kategorisjef Nils Petter Erikson i Norgesgruppen.

Utvalget er best i store butikker som Ultra og Meny, i tillegg til store selvstendige matvarehus i de største byene.

- Akkurat nå har vi jobbet med å få inn et øl som passer til sushi, og da falt valget på et lyst japansk øl, sier Erikson.

21 ølregioner
Det er mye lokalpatriotisme knyttet til øl. Det har ført til at de store matvarekjedene har lempet på uniformerte hyllekrav.

- Vi har delt Norge inn i 21 ulike øl-regioner. I hver region er utvalget av øl forskjellig, og utvalget er naturlig nok størst i de store butikkene i storbyene.

Innovasjon i mat og drikke starter som regel i hovedstaden og brer seg sakte utover i landet.

- Det er også tilfelle med interessen for ulike øl-typer, sier drikkevaresjefen i Norgesgruppen.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning