Norgesrekord i sport

I år vil nordmenn bruke mer penger på sportsutstyr enn noen gang, viser tall fra bransjen. – Det er blitt status å trimme, sier forsker.

Nordmenn vil trene - og kjøper sportsutstyr som aldri før.
Nordmenn vil trene - og kjøper sportsutstyr som aldri før.
Publisert Oppdatert

De siste årene har pilene bare pekt oppover for sportsbutikkene. Nordmenn la igjen over 7,3 milliarder kroner i sportsbutikkene i fjor. I år øker vi trolig til godt over åtte.

- Bransjen går mot et rekordår. Den gode vinteren ga oss et voldsomt løft de første månedene. Særlig utslagsgivende var de store snømengdene som kom i sentrale strøk på Østlandet, sier kjededirektør Ola Bye i G-Sport.

G-Sport og Intersport ligger henholdsvis 14 og 10 prosent foran fjoråret i omsetning, viser halvårstallene som nå foreligger. De to Gresvig-eide kjedene har til sammen rundt halvparten av det norske sportsutstyrmarkedet.

Sykler tok over
Stort sykkelsalg sørget for videre stor fart ut over sommeren.

- Vi har revitalisert vårt eget sykkelmerke, Diamant, med ny design og spesifikasjoner av hvilke deler den er satt sammen av. Det har gitt resultater, sier Bye.

Intersport sikter seg inn mot et noe smalere marked enn storebror G-Sport, men har ikke slitt med publikumsinteressen av den grunn.

- Salget av dyre sykler har vært større enn noen gang, særlig terrengsykler. Folk satser seriøst på å komme i form til sykkelritt som Birken og lar det ikke stå på utstyret, sier kjededirektør Vidar Skoglund i Intersport.

Kvalitet er også avgjørende når nordmenn skaffer seg annet sportsutstyr.

- Nordmenn er aktive tur- og fritidsmennesker, samtidig som vi har mer penger mellom hendene. Bransjen er også blitt flinkere til å lage utstyr folk vil ha, som for eksempel tilpasset utstyr for kvinner, sier Skoglund.

Status
Sportsbransjens opptur henger også sammen den plassen fysisk fostring har fått i nordmenns bevissthet.

- Trimming og idrett har fått høyere status. Du skal i større grad enn før skape deg selv som person, også utad. Det betyr også å skaffe seg en kropp man er stolt av, sier forsker Jo Helle-Valle ved Statens institutt for forbruksforskning.

Myndighetenes mangeårige satsing på sunnhet og helse ha vært med på forme oppfatningen vår av mosjon. Også i moralsk retning, mener forskeren. Vi har ikke middelalderens glade syn på fedme lenger.

- I tillegg har sportsbransjen fått til en vellykket kommersialisering av sport og fritid, de overbeviser oss om at vi trenger nye typer utstyr. Da jeg var yngre, hadde jeg for eksempel to-tre skopar til sportslige aktiviteter. Nå er jeg oppe i åtte-ni, sier Helle-Valle.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen