Helt propell

Karlsson på taket er garantert misunnelig når Vi Menn av fra bakken. En propell som drives av lufttrykk presser oss til værs.

Enkelheten i å fly rundt med en propell på ryggen er selve poenget med denne flygningen, sier Henrik Lund Pedersen. Foto: Håkon Bonafede
Enkelheten i å fly rundt med en propell på ryggen er selve poenget med denne flygningen, sier Henrik Lund Pedersen. Foto: Håkon Bonafede Foto: Bonafede, Håkon
Publisert Oppdatert

SE VIDEO FRA FLYTUREN
LES HELE REPORTASJEN I VI MENN NUMMER 1

Henrik Lund Pedersen (38) tar oss med i gyrokopteret han selv har designet. Gyrokopteret har en skyvepropell som driver flymaskinen framover. Da presses luft mot rotoren over flygeren, og driver hele saken til værs.

Gyrokopteret kan oppnå 100 kilometer i timen og har en rotor med diameter på åtte meter. Flytiden kan bli opp mot halvannen time.

Norsk Rotorfly Klubb har sju medlemmer som har sertifikat på gyrokopter, som kommer til å innlemmes i Norsk Aero Klubb.

LES REPORTASJEN I VI MENN NUMMER 1 SOM ER I SALG NÅ

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen