LNG-tankere forsyner verdensmarkedet med norsk gass:

Full tank, takk!

LNG-tankeren "Arctic Princess" ligger ved kai ved Melkøya-anlegget utenfor Hammerfest. Smekkfull av LNG (Liquid Natural Gas). Hun er en av tre spesialbygde skip som Statoil har leid inn for å frakte gass ut på verdensmarkedet.

SVÆR: Arctic Princess ruver godt i havna på Melkøya. Gassen kommer fra Snøhvitfeltet, og skal dit etterspørselen og dermed prisene er høyest.
SVÆR: Arctic Princess ruver godt i havna på Melkøya. Gassen kommer fra Snøhvitfeltet, og skal dit etterspørselen og dermed prisene er høyest. Foto: Bonafede, Håkon
Sist oppdatert
KAPTEINEN: Hansen heter han - og er eneste nordmann ombord.
KAPTEINEN: Hansen heter han - og er eneste nordmann ombord. Foto: Bonafede, Håkon
GASS FOR 150 MILLIONER: Når huner lastet full, med 145 000 kubikkmeter LNG er lasten verdt 150 millioner kroner i dagens marked.
GASS FOR 150 MILLIONER: Når huner lastet full, med 145 000 kubikkmeter LNG er lasten verdt 150 millioner kroner i dagens marked. Foto: Bonafede, Håkon

Norge er på annenplass blant verdens gasseksportører. I tillegg til gassrørledningene som transporterer gass fra norsk sokkel til Kontinentet, gjør LNG-skipene det mulig å frakte gassen hvor som helst i verden - der etterspørselen og prisene er høyest.

Iskaldt prinsesse

Det hveser iltert i påfyllingsrørene søm fører gassen ombord i de fire enorme kuleformede tankene. Gassen renner med 12 millioner liter i timen.

Det tar omlag 12 timer å fylle gasskulene. Rørkoblingene i fyllingsanlegget er dekket av et tykt lag is. For å gjøre naturgassen flytende, blir den kjølt ned til - 163 grader. Det gjør det mulig å få plass til 600 ganger mer gass enn om den hadde vært ukomprimert, altså i dampform. Som en ekstra sikkerhetsforanstaltning blir skipssidene kontinuerlig spylt med sjøvann. Det skal beskytte skroget mot iskald LNG dersom det skulle oppstå en lekkasje. Hvis ikke risikerer man at stålskroget slåt sprekker av den enorme temperaturforskjellen.

Ekstrem sikkerhet: Omvendt røykelov

- Flytende gass skal man unngå kroppskontakt med. Den gir brannsår på bar hud, forteller enenste nordmann blant mannskapet: kaptein Øyvind Hansen (52).

Til gjengjeld er ikke LNG særlig brennbart så lenge den er i væskeform.

- Skipet er svært sikkert, i hvert fall i forhold til oljetankere, beroliger kapteinen, og legger til at det aldri har vært noen ulykker med LNG-tankere.

Den første tankeren med det karakteristiske kuledesignet ble levert allerede i 1973, og seiler enda.

For dem som opplevde 1970-tallet i Stavanger er fasongen velkjent. Patentet ble utviklet av oss-Rosenberg verftet som bygget skip i oljebyen lenge før Norge ble gasseksportør.

LNG-skipenes totale fravær på ulykkesstatistikken kan også skyldes ekstreme forholdsregler mot brann.

Maskinrom, bru og boligkvarter er samlet akterut lengst mulig vekk fra tankene, hermetisert innenfor brannsikkert glass og vegger.

Her gjelder faktisk motsatt røykelov: Røyking er kun tilllatt innendørs. Selv fotografering er forbudt utendørs på skipet på grunn av den mikroskopiske muligheten for at batteriet på kameraet skulle produsere en ørliten gnist.

GASSKJEMPE: Arctic Princess og hennes to søsterskip tar en drøy prosent av årsproduksjonen på Melkøya hver gang de går ut Sørøysundet.
GASSKJEMPE: Arctic Princess og hennes to søsterskip tar en drøy prosent av årsproduksjonen på Melkøya hver gang de går ut Sørøysundet. Foto: Bonafede, Håkon

Ensom Arendalitt

ISKALDT: LNG-gassen holder minus 163 grader. Det danner seg et tykt islag over rørkoblingene på dekk under tanking.
ISKALDT: LNG-gassen holder minus 163 grader. Det danner seg et tykt islag over rørkoblingene på dekk under tanking. Foto: Bonafede, Håkon

Kaptein Hansen er eneste nordmann ombord, med ansvar for et mannskap på 27, fra Kroatia og Filipinene. Han innrømmer at den biten er litt stusselig. Norske offiserskollegaer står høyt på ønskelista.

- Vi laster og losser på 12 timer, så landlov blir det sjelden på de åtte ukene vi er om bord i slengen. Men skuta er han glad i. Han hentet Arctic Prinsess på verftet i Nagasaki 13.janura 2006, men tok henne ut først 14, viselig nok. På den 49 meter lange brua er han konge. Her er det vidsyn til alle kangter. Bare baugen er er bortgjemt bak rekken av kuletanker nesten 300 meter fremme. For å se hva som beveger seg rett foran båten brukes tv-kamera. Alt av maskineri og navigeringsutrustning er samlet på skjermbaserte styreposisjoner. To mann er nok tilå manøvrere skipet i tranmge farvann. Ute på havet holer det med en.

- Skipet har fantastiske manøvreringsegenskaper. Med full fart klarer vi å tørne en 360 graders sirker på 800 meter, skryter kapteinen.

Verdifull last

Nå skal Arctic Princess gå fra Hammerfest til Bilbao med 145 000 kubikkmeter LNG. I dagens marked er lasten verdt 150 millioner kroner. Da markedet var på topp i fjor var samme last verdt 250 millioner. Nedgangen i markedet har vært på ti prosent siden i fjor, men antas å stige igjen på sikt. Statoil Hydro vurderer å leie inn enda en gasskjempe i tillegg ti lde tre søsterskipene de disponerer i dag. Nå leverer anlegget på Melkøya 70 laster i året, de fleste til Cove Point i Maryland, USA og Bilbao i Spania, foruten til spotmarkedet.

Arctic Princess og hennes to søsterskip tar en drøy prosent av årsproduksjonen på Melkøya hver gang de går ut Sørøysundet.

- Gass fraktet på kjøl er veldig fleksibel, og kan leveres ti lden kjøperen som betaker best uansett hvor i verden, sier informasjonsdirektør for naturgass i Statoil Hydro Rannveig Stangeland.

- Et eksempel er da vi i 2008 omdirigerte en last fra USA til Japan - og sikret en ekstra verdi på rundt 60 millioner kroner, forteller hun.

I dag er nyprisen på en LNG-tanker rundt 240 milloner dollar. Det dobbelte av en vanlig tanker. Årsaken er den avanserte konstruksjonen.

70 meter fra kjøl til skorstein og med dampturbin på 37500 fremdriftskrefter. Overbygget er på over åtte måt og gir et enormt vindfang. Skipet er lett i forhold til størrelsen, gas har omkring halve egenvekten av olje. I tillegg er skipet svært høyt, så slingrigen blir påtagelig i uvær.

Denne saken ble første gang publisert 25/07 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også