Anmeldt spill

For Halo-menn

Er du en Halo-mann, men ikke altfor erfaren med strategispill, er «Halo Wars» midt i blinken. I motsatt fall kan denne utgivelsen bli litt for lite utfordrende.

Sist oppdatert

HALO WARS

X360 (Microsoft)

MMMM

Selv om Halo-serien er en av tidenes desidert største salgssuksesser, var det ikke akkurat noen selvfølge at denne utgaven skulle følge opp. At fjerde tittel av de absurd populære spillene skulle være et strategispill, har for det første ikke vært like populært i alle leire. Dette er jo sjølveste flaggspillet av førstepersons skytere på Xbox. Tenk deg at du på 90-tallet fikk høre at den neste Doom-utgivelsen skulle være et plattformspill¿ I tillegg er designerselskapet Bungie, som sto bak utviklingen av Halo-konseptet og de tidligere spillene, knapt nok med på laget denne gangen. Og sist, men ikke minst: Strategispill og TV-konsoller er ikke alltid en like vellykket blanding. Mens enkle skyte-, racing- og plattformspill åpenbart funker best på konsoller, er det ingen tvil om at strategispill med sitt omfang er best egnet for PC (og til og med Mac, for kverulantene der ute). Det første er det lite å gjøre med - dette ER et strategispill, ingen tvil om det. Men all frykt for at et strategispill skulle virke for komplisert for den skyteglade Halo-fansen, ryddes fort vekk. Kommer du ikke inn i dette, har du antagelig problemer med å operere en mobiltelefon - og jeg tviler vel på om du engang klarer å stave deg gjennom denne anmeldelsen. Samtidig ligger litt av faren her, for selv om spillet holder seg veldig tro mot stemningen og Halo-universet, og går langt i å tekkes fansen, er det ikke akkurat noe dypt og avansert strategispill. Når det gjelder konsoll-problemet, har «Halo Wars» et fortrinn i at det - i motsetning til mange andre strategispill på TV-konsoller - ikke er en konvertering fra PC. Det er laget direkte for Xbox 360 og funker overraskende bra som sådan - kanskje nettopp fordi de har holdt det enkelt og spillbart hele veien. Du får 15 forskjellige brett som er ganske rett frem plottmessig og med litt klisjé i storyen, uten at det blir altfor kjipt. Spillet hjelpes veldig av stilig grafikk og lyseffekter, og ikke minst virkelig rålekre CGI-scener mellom brettene. Kort sagt: Liker du Halo-spillene, men ikke er en erfaren strategi-spiller, er dette glimrende. Er du en erfaren spillstrategiker, men bare litt glad i Halo, blir dette kanskje litt for enkelt.

¤

STREET FIGHTER IV

PS3/X360 (Capcom)

MMMMM

«Street Fighter IV» virker veldig 3D, bakgrunner og design tatt i betraktning. Men jaggu er ikke selve actionbiten ganske todimensjonal, som den var den gang da i 1987. Sjeldent til å være 2009, men du verden som det funker. Dette er en av de eldste kampspillseriene i bransjen, og de leverer varene så det holder. Masse dybde og nye ting å oppdage kontinuerlig, og laaaang levetid i vente. Spillet kommer også på PC i løpet av våren/sommeren.

¤

BUZZ! BRAIN BENDER

PSP (Sony)

MMMM

Helt ålreit underholdning, selv om Buzz!-serien (mest kjent fra stasjonære PlayStation 2 og 3) denne gangen ikke akkurat finner opp kruttet i forhold til en del lignende spill for håndholdte konsoller. Ulike vanskelighetsgrader er et pluss, og du kan trimme både observasjonsevne, analytisk evne, hukommelse og matematikk her, gjennom en rekke relativt morsomme oppgaver. Grei tidtrøyte - og det er jo tross alt det PSP først og fremst skal være.

¤

F.E.A.R. 2: PROJECT ORIGIN

PC/PS3/X360 (Monolith)

MMMM

«F.E.A.R.» (2005) er et av de ytterst få FPS-spillene som har lykkes i å skremme vannet av meg, men en oppfølger til slikt blir på en måte sin egen verste fiende. Du kan legge aviser på gulvet under PC-en og spenne på deg voksenbleia, men selvsagt er det nå forventet - og derfor ikke så skummelt. Likevel; det er engasjerende og funker utmerket som skytespill. Og har du ikke spilt det første «F.E.A.R.», så hadde jeg nok lagt ut noen aviser likevel.

¤

WARHAMMER 40,000: DAWN OF WAR II

PC (THQ)

MMMMM

Dette er i utgangspunktet et strategispill, men med sterke elementer av rollespilling og med langt mindre «konstruksjon» som en del av oppsettet før du kan komme i gang med krigføringen. Noen RTS-fans kan kanskje mislike dette, men i det minste gjør spillet sitt for å utvikle en sjanger som til tider er ganske fastlåst. Lekre animasjoner og grafikk, samt høy gjenbruksverdi, gjør at «Warhammer» gir valuta for pengene.

Denne saken ble første gang publisert 17/04 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også