Spørsmål til jordmor:
Hei. Sønnen vår på 16 mnd har tidligere fått konstantert melkeallergi og nå eggallergi. Pga liten vektøkning og dårlig matlyst valgte barnelegen å ta utvidede blodprøver av sønnen vår. Det viste seg at han hadde for lavt zinkinnhold.. Hva vil dette si for sønnen vår? Kan dette være årsaken til hans veldig dårlige matlyst og dertil liten vektøkning? Han har nå allerede begynt med tilskudd av zink.. Hilsen undrende foreldre

SVAR:
Hei og takk for spørsmålet om sink. Sink er viktig for veksten og vedlikeholdet av frisk og sunn hud. Det er viktig at kroppen får nok sink når kjønnsorganer utvikles og sædceller dannes. Sink inngår i en rekke enzymer med betydning i stoffskiftet. Enzymer er proteiner som gjør at kjemiske reaksjoner går lettere i kroppen. I tillegg deltar sink i å opprettholde smak- og luktesansen, transportere vitamin A og styrker immunforsvaret. Gode sinkkilder er kjøtt, innmat, melkeprodukter, korn, poteter, frukt og grønnsaker. Etter det jeg har lest om barn og sinkmangel, så kan det i spesielle tilfeller føre til nedsatt vekst og sen seksuell modning. Sinkmangel kan også føre til nedsatt sårheling, nattblindhet, hårtap og nedsatt smakssans. Men dette kan hindres med behandling.