Spørsmål til jordmor:
Jeg har en herlig baby på 9 mnd. Men jeg har fortsatt litt vondt når jeg har sex. Er det normalt å ha vondt så lenge etter fødselen? Det kommer også noen få dråper blod etterpå. Jeg føler meg mye trangere enn før, og det føles forsatt litt sårt. Jeg er ikke helt sikkert på hvor mange sting jeg ble sydd, men tror det var 5-6 sting, alt så bra ut da jeg var på 6-ukers kontrollen. Så ett helt annet spørsmål. Hvor lenge før planlagt graviditet bør man ta folat?

Svar:
Hei! Det er nok ikke uvanlig at man kan ha litt smerter ved samleie helt opp til et år etter fødsel. Dersom du ammer så kan slimhinnene i skjeden være tørre, og da kan man føle at det virker trangt når man har sex. Det er veldig mange par som har hjelp av å bruke glidekrem når man har sex. Det finnes forskjellige produkter, et heter "Glid". Man bør ta folat hele tiden når man prøver å bli gravid. Det holder med en måned. Det er nå også anbefalt at mannen bør ta folat når dere planlegger en graviditet.