SPØRSMÅL:
Jeg var litt plaget med hemoroider i svangerskapet. Nå er det 5 dager siden fødselen, og plagene har eskalert. Det er smertefullt og veldig ekkelt. Det er også vanskeligere å gjøre knipeøvelser fordi jeg føler meg øm i hele underlivet. Jeg brukte en salve under svangerskapet og den har jeg begynt med igjen. Men kan den fikse problemet? Må hemoroider opereres?

SVAR:
Hei.
All medfølelse med deg. Hemoroider er fryktelig vonde, ubehagelige og i noen situasjoner smertefulle.
Fortsett å knipe så godt du kan. Alt hjelper. Bruk salven.
Dette kan hjelpe
Det kan også hjelpe å legge på knust is. Legg isbiter i en plastpose, og knus de (pass på at posen er tett). Legg en vaskeklut rundt posen og legg denne på hemoroidene. Det lindrer og gjør så hemoroidene trekker seg sammen.
Dette er akutt hjelp!
Finn en akupunktør der du bor, og bestill time. Det er veldig effektivt med akupunktur for å behandle hemoroider.
Dette kan opereres, men de du har nå rett etter fødselen vil trekke seg litt tilbake. En hemoroide operasjon er heller ikke ukomplisert, men du kan få råd om dette etter fødselen.
God bedring.
Vennlig hilsen
jordmor Ågot i BAM