Spørsmål til jordmor:
Jeg lurer på hvordan jeg skal vaske jenten vår nedentil. Det samler seg ganske mye "rask" mellom de indre og ytre kjønnsleppene som er vanskelig å få vekk, men hun syns ikke det er noe særlig å bli vasket der ... Skal vi fjerne alt som er der? Hun åler seg jo ganske intenst, pluss at det er vanskelig å komme til mellom alle foldene der .. Har spurt på helsestasjonen, der sa de at vi bare skulle skille leppene lett når vi badet, men det fjerner jo absolutt ingenting.

SVAR:
Flott at du tar opp dette emnet. Små jentebarn skal ikke vaskes hardt nedentil.Kroppen selv danner stoff som legger seg innenfor kjønnsleppene,slik du beskriver.Dette er helt normalt.Om jenta de har hatt avføring, kan dette vaskes lett bort med litt olje på litt bomull eller på en klut.Eller dere kan skylle bort avføringen under vasken eller ved hjelp av en våt klut.Sekretet som dannes nedentil, er naturens eget rense/smøre middel som ikke bør fjernes. Så lenge ikke jenta de er sår nedentil,klør eller lukter vondt nedentil, skal dere vaske minst mulig vekk. Bruk lunkent vann eller mild såpe. Mange vasker og gnir for mye nedentil, dette er unødvendig og kan skape sårhet. Ved bad i balje eller badekar vil vannet som oftest komme til der det trengs og rense bort det som skal bort.