Spørsmål til jordmor:
Har lest at ungene helst ikke skal ha melk da dette gir metthet og kan føre til at babyen får for lite næring? Når kan barnet begynne å få springvann fra flaske? Må det kokes? Angående kumelk lurer jeg på om det er allergi man frykter med å gi det for tidlig? Er ikke flere morsmelkerstatninger kumelkbasert også?

SVAR:
Det bør ikke gis ren H-melk før ved 1.års alder. Dette er fordi tarmen til barnet ikke er helt moden til å fordøye kumelken. I enkelte morsmelkerstatninger som er lagd av kumelk er melkeproteinet behandlet slik at det er lettere å fordøye for barnets tarm. Har barnet mageproblemer, kan melkeerstatninger gis som ikke innholder H-melk. Vi anbefaler etter 1.års alder å gi max 6 dl. melk pr. dagen.Dette er for at melken ikke skal ta plassen til annen næringsrik mat. Vann kan gis fra fødselen av. Dette metter ikke men gjør mange barn utørste ved gråt eller mellom måltid. Vannet bør ikke kokes, men varmet evt. i vannbad til værelsetemperatur til de minste.