Spørsmål til jordmor:
Hei.jeg har fått røde hunder vaksine får 3 måneder siden.Helsesøster sa at jeg ikke måtte bli gravid innen 6 måneder.Hvorfor ikke?og hva kan være galt med fosteret?Dette var ikke planlagt etter et misslykket forsøk med angrepillen.help meg plis.

Svar:
Hei! Du er beskyttet etter fire uker etter at vaksinen er satt, og nå er det tre mnd siden. Ta det med ro. Dessuten er det ikke påvist fosterskade på foster hvor kvinne har fått vaksinen tidlig i sv. sk., og det er lenge siden du fikk den.Spør igjen om du trenger flere råd. Dette går bra, dersom du vil beholde fosteret. Dersom du tenker på abort, siden du sier at det ikke var en planlagt graviditet, må du ta kontakt med legen din så fort som mulig. Selvsagt kommer det an på hvor langt du er på vei!