Spørsmål til jordmor:
Hei Jeg skrev et innlegg her for en tid tilbake. Kort fortalt hadde jeg sluttet på p-pillen. Jeg fikk en liten blødning(rød/brunaktig) den dagen jeg skulle hatt pilleblødning og lurte på om dette var mens. Du svarte at det mest sannsynelig var dette, emn at den ikke var helt frisk. Dette er 42 dager siden. Har ventet på mens og i går trodde jeg at den kom, men det er akkurat som den første gangen. Altså det minner litt om utflod da det er en blanding av blod og noe brunaktig. Det er veldig lite, så jeg trenger bare å bruke truseinnlegg. Kan jeg regne dette som mens eller er det fortsatt kroppen som er i ulage? Greit å vite om jeg skal vente enda lenger før jeg prøver å finne eggløsning. En annen ting jeg lurer på er at etter jeg sluttet på p-pillene, så har jeg vært veldig svimmel og kvalm. I tillegg har jeg oppdaget en klump som ligger på veggen inne i kjeden. Den kommer og går, men bør jeg bestille time hos legen for å sjekke dette? Tusen takk for svar og fantastiske sider.

Svar:
Hei! Kroppen din er nok ennå litt i ulage, men de små blødningene du har er sannsynligvis en slags menstruasjon. Siden du ennå har uregelmessige blødninger så vil det være litt vanskelig for deg å finne eggløsning. I forhold til det så tror jeg at det er lurt å vente noen måneder. Det at du er kvalm og svimmel ,tror jeg ikke har noen direkte årsak med p-pille slutt. Det kan være at blodtrykket ditt er litt lavt, da blir man gjerne kvalm og litt svimmel. Råd for det er at man tar det litt med ro, særlig dersom dette er på morgenen. Regner med at du har sjekket at du ikke er gravid.Synes at du bør sjekke opp den "klumpen" som du har i skjeden,tror ikke det er farlig siden den "kommer og går". Lykke til!