Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har født en gang tidligere og jeg revnet halvannen cm i den venstre kjønnsleppen. Jeg ble sydd igjen etterpå men en tid etter fødselen da jeg endelig tørte å vaske meg med hånden nedentil så jeg at såret ikke var grodd sammen. Så det har forblitt en stor kløft i kjønnsleppa. I lang tid etter fødsel hadde jeg vondt for å bli fortrolig m dette og trodde jeg aldri kom til å ha sex igjen, i allefall ikke føde igjen. Har vært så redd for at det vil revne enda mer ved en ny fødsel. Er nå gravid og tenker på dette. Har spurt jordmor før, men får bare svar om at dette går så bra så...Synes også det har vært vanskeligere å trykke ut avføring etter fødselen, kan det ha bli problemer å presse ut babyen når den tid kommer? Må jeg være ekstra flink til å knipe i tiden fram mot fødsel? Håper ikke dette var for intime spørsmål...

Svar:
Hei!Ingen spørsmål bør være vanskelig å svare på. Jeg skjønner godt at det ikke er noe særlig at noen bagatelliserer noe som er et problem for deg.Det er mulig å få ordnet på den kjønnsleppen din.Det kan bli gjort i forbindelse med neste fødsel , eller etterpå.Det er ikke noen grunn for at den skal sprekke mer. Du sier ikke at du hadde en skade ved endetarmen, og derfor skal det ikke være noe problem å trykke ut barnet ditt ved neste fødsel. Alltid viktig med knipøvelser.Skriv opp din mail adresse så kan jeg svare deg nærmere om du vil.