SPØRSMÅL:
Hei, jeg er i uke 5 + 4 dager nå, og lurer på om jeg kan få lov å fortsette å spille innebandy? Har lest utrolig mange forskjellige konklusjoner om dette på nett, og blir jo selvsagt litt oppgitt og forvirret. Der noen sier du kan, og andre mener man må avstå fullstendig. Jeg trente i går, føler meg i fin form, har ikke fått noe vondt i magen eller noen ting. Er trist om jeg ikke kan trene - så lurer jeg på hva er det som kan skje? Kan fosteret få skader? Eller er det mulighet for spontanabort?
Treningsglad

SVAR:
Hei
Fosteret du har i livmoren din er beskyttet fra all ytre kontakt fram til du er 12 uker gravid.
Ingen grunn for at du skal slutte med en idrett som gir deg glede og positiv fysisk aktivitet før dette.
Fosteret kan ikke få skade av aktiviteten, dersom du har et friskt foster i livmoren din. Abort er alltid en risiko før 12 uke for oss alle. Skjer det er dette av en årsak som man ikke kan forutsi.
Vi har en generell anbefaling til gravide, at vi ber de om å være forsiktige med kontaktidretter når magen er " i veien", eller etter uke 12-13.
Så da ser du hva du gjør.
Viktig i hvert fall er det at du fortsetter med fysisk aktivitet, tilpasset lengden på svangerskapet, helt til du har termin.
Lykke til videre.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM