Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg hadde habituel abort før jeg ble gravid og er nå 10 uker på vei. Jeg har allerede lagt på meg 4 kg. Det er anbefalt for gravide å trene men jeg er redd å miste igjen og derfor trener ikke. Jeg har ikke lyst å legge på meg mer enn normalt. Hva synes du om trening for gravide kvinner som har hatt spontan abort? Er det best å ta det med ro eller er det greit med moderat trening? Jeg går rolige turer hver dag men spiser mye pga kvalmen som dempes kun med mat som ris, brød og lignende. Er det farlig å ta varmt bad? Takk.

Svar:
Hei! Dette er egentlig en følelsessak, men det er ok om du trener moderat. Det kan være lurt at du passerer uke 13 før du gjør noe mer enn å gå tur. En tur på 45 min., er bra trim. Viktig at du drikker mye vann, eller vann tilsatt ingefær. Tørre kjeks, som f. eks. "Start" kjeks er bra. Siden du er så bevisst tror jeg at du klarer deg greit ang kiloene. Kvalmen pleier å bli litt svakere etter uke 13. Vent med varmt bad til etter uke 13. En god lang dusj gjør samme nytte. Lykke , lykke til!