SPØRSMÅL:
Hvordan er det å anskaffe seg katt samtidig som man planlegger å bli gravid? Har lest meg fram til at man ikke trenger å sette bort katten når man er gravid, men stiller det seg annerledes om man får tak i en kattunge som ikke har parasitten fra før?
Skal - skal ikke?

SVAR:
Hei,
Det er liten fare for smitte av mennesker ved direkte kontakt med katt. Å kvitte seg med katten under graviditet er unødvendig, men man skal unngå kontakt med katteavføring.
Toksoplasmose er en sykdom som skyldes en parasitt. Mennesker smittes via avføring fra katter, for eksempel fra forurensede grønnsaker og frukt eller fra "kattetoaletter"/sandkasser. Vi kan også smittes ved å spise kjøtt som inneholder cyster med parasitter.
Gravide bør derfor unngå utilstrekkelig varmebehandlet kjøtt og vaske grønnsaker, bær og frukt godt, samt være nøye med håndvask og kjøkkenhygiene. Videre bør gravide bruke hansker ved hagearbeid. Ved utenlandsreiser bør en være spesielt oppmerksom på disse forebyggende tiltakene.
Toksoplasmose hos mennesker
Symptomer er vanligvis lite spesifikke, men lette forkjølelseslignende symptomer kan forekomme. Hos mennesker med redusert immunforsvar kan det utvikles alvorlig sykdom og død.
Dersom en kvinne smittes for første gang mens hun er gravid kan det føre til abort eller alvorlige fosterskader, men hvis kvinnen har vært smittet tidligere vil hun være immun mot parasitten. Inkubasjonstid er 5 – 21 dager.
Behandling mot toksoplasmose er ikke nødvendig hos friske eller ikke-gravide. Gravide bør oppsøke lege ved mistanke om smitte med Toxoplasma.
Dette var noe av det jeg fant på folkehelseinstituttet, og det er dette jeg vil anbefale deg å forholde deg til. Les mer om toksoplasmose hos menneske hos Nasjonalt folkehelseinstitutt www.fhi.no
Lykke til!
Vennlig hilsen
jordmor Ågot i BAM