Spørsmål til jordmor:
Hei! Gutten vår på 4 mnd har i det siste blitt vanskelig å få i mat..jeg ammer. Han tar hendene i munnen så jeg tenker at han enten er sulten eller skal ha noe opp....virker ikke som det er noen av delene..han sikler også veldig mye. Kan det være tenner på gang???

SVAR:
Hei! Det kan være tenner pågang, men det kan variere fra fødselen til 18 måneder før første tann vises. Gommene kan likevel klø og være ømme. Prøv om det kan hjelpe med en bitering, eller annen leke, som er god å bite på. Det at han sikler, er også naturlig nå som han er blitt 4 mnd. Prøv med munnstimulering, slik at han svelger unna slimet. Lag gjerne lyder sammen med han og lær han å bruke leppene. Jeg håper han snart vil ta brystet og morsmelken som normalt igjen.