Spørsmål til jordmor:
heisann. jeg har en datter på snart 6 måneder å hun har vært svart mye syk. hun hadde en periode på fire uker der hun var forskjølet, gulpet mye, lite matlyst, feber opp til 39.5 (i ti dager i strekk), diare og tett nese. hun sov dårlig og hadde det ikke bra. når hun endelig ble frsik igjen, gikk det fire dager så var det på ann igjen. er dette normalt? hun har god almenntilstand, men er potta tett og sliter med å spise og puste skikkelig. hilsen bekymra mor

SVAR:
Hei! Det kan være at jenta deres bør ta en undersøkelse hos legen igjen, for å finne ut om hun kan reagere på enkelte ting. Etter en sykdomsperiode som du beskriver, kan enkelte blodverdier gjøre at hun tåler litt mindre enn normalt. Jernlageret hennes kan måles hos fastlegen. Om hun er i nærkontakt med hund, katt eller andre dyr kan det gjøre, at hun blir tett i nese og evt. lunger. Barn på 6 måneder starter også med ny kost. Har problemene kommet etter innførelse av nye matvarer? Dere blir nå selv etterforskere. Kan det være allergi som gjør henne tett i perioder? Allergi uten infeksjon gir ikke feber. Fint er det at du opplever at hun har god almenntilstand.