SPØRSMÅL:
Hei!
Er gravid 8+1 uker på vei med vårt første barn.
Jeg er plaget med kvalme, og lurer på følgende: Har kjøpt ingefær ekstrakt/ pulver te på en asiatisk butikk (5g pr. kopp, fra Thailand) Bør jeg heller bruke fersk ingefær? Og eventuelt hvor mye pr. dag?
Har lest at overdreven bruk kan resultere i SA. Over hvor lang/ eller kort periode kan jeg bruke dette?
Førstegangs gravid

SVAR:
Hei!
Ingefær står på listen over planter som er kontraindisert og bør derfor begrenses ved graviditet.
Det er i de siste årene gjort flere studier som viser at ingefær har effekt mot svangerskapskvalme og er trygg i bruk. Ingefær te i maten eller i form av avkok av et par skiver frisk rot kan hjelpe mot kvalme og anses trygt. Høye doser ingefær, tabletter eller konsentrater anbefales derimot ikke.
Så prøv dette: du tar et par skiver av frisk ingefærrot, koker opp vann, og lar det trekke ca. en halv time. Siler det, og du kan sette det kaldt, om du ikke orker å drikke det varmt. Drikk små slurker hele dagen. Det vil nok stabilisere seg, og det er sjelden ubehag med kvalme varer mer enn til du er 12- 13 uker på vei.
Lykke til.
Vennlig hilsen Jordmor Ågot i BAM