Spørsmål til jordmor:
Hei Jordmor Ågot, Jeg har to spørsmål:) Jeg er førstegangsgravid i uke 22. Har en sykdom som kan være arvelig for barnet,og lurer på om jeg har krav på oftere kontroller. Jeg var på førstekontroll hos fastlegen, men ønsker også oppfølging hos en jordmor, men det finnes bare en helsestasjonen i min bydel, og de har ikke time til meg før i August, og da er jeg ca.allerede 7mnd på vei,, føler at det er dårlig tilbud.. Litt skuffet.. Kan jeg evt. finne en annen helsestasjon i en annen bydel-har jeg rett til det?Eller skal jeg nøye meg med å følges opp hos fastlegen? På forhånd takk:)

Svar:
Hei! Jeg skjønner veldig godt at du er skuffet over at det er et så dårlig tilbud på jordmødre i ditt distrikt. Prøv å få en time hos en jordmor i en annen bydel. Det burde gå helt bra. Det gjør det hos meg. Tror absolutt at det ville være bra for deg å komme til jordmor. Det kan hende at det finnes noen private jordmødre i din nærhet. Jeg kan sjekke for deg, men da vil jeg at du skal oppgi din mail adresse til meg( den er det bare jeg som ser), så kan jeg gi deg tilbakemelding på den etterpå.