Spørsmål til jordmor:
Hei jordmor, Jeg er gravid i uke 38. Jeg er plaget av intens kløe på mage, føtter, litt på armer og hender m/ utslett.. det er så intens spesielt på natta, sover veldig dårlig pga. kløe og føler meg veldig sliten pga. dette. Først begynte det på magen, da var det ikke så ille, tok da blodprøver hos legen som var normale. Jg tar 1 tbl polaramin før jeg legger meg, men synes ikke dette har særlig effekt. Synes det har blitt verre og spredd seg på føtter osv.Kløen på magen er blitt bedre. Har prøvd hvitvask, tyrol salve, bodybutter, demex mot kløe, oljebad,, syns ikke det hjelper særlig.. Har hatt dette i 1 uke nå, det er veldig plagsomt og føler at det tar kreftene mine før fødsel..har du noen gode råd? Og hva kommer egentlig dette av? Hvor lenge varer dette? Går det over når ungen har kommet ut? Har også vært på jordmor kurs, der ble vi anbefalt å skrive ønskebrev som vi kan ta med til sykehuset, er dette vanlig å gjøre? På dette ønskebrevet kan vi skrive at jeg f.eks ønsker epidural. Jeg hører så mye forskjellig om epidural, at det kan ta lengre tid m/fødsel, så jeg er litt usikker på hva som er mest hensiktsmessig.. ønsker jo også en fødsel m/god smertelindring..

Svar:
Stakkars deg, det er fryktelig slitsomt å klø. Synes du skal spørre legen din om du kan ta to tabletter Polaramin på kvelden, og se om det kan hjelpe deg. Så lenge legen har tatt de blodprøvene som han skal, så har de sjekket at dette ikke er en farlig svangerskapskløe. Da går dette ikke utover barnet ditt, og vi ser i de aller fleste tilfellene at den blir borte, straks du har født. Ja, jeg synes at du skal skrive et ønskebrev som du kan ta med deg til den jordmoren som skal hjelpe dere i fødsel. Det er veldig vanlig. I brevet, skriver du det du har lyst til at jordmor tar hensyn til med deg/ dere under fødselen. Vi har erfaring med at når en bruker epidural som smertestillende så kan fødselen ta lenger tid, men dersom det er viktig for deg at du slipper å ha mye smerter under fødselen så er det lurt at du velger det. Det jeg også vil anbefale deg er at du ikke bestemmmer deg for epidural i forkant, det er ikke sikkert at du trenger det. Se det an , og vær positiv til fødselen.Lykke til !