Spørsmål til jordmor:
Jeg har en baby på snart 3 mnd. Han er kjempestor, sikkert rundt åtte kilo nå. Jeg syns det er fryktelig vanskelig å vite om han får nok mat. I de første leveukene hans fikk han både mm og mme, for han var en stor plugg og jeg trodde ikke jeg hadde nok melk til han. Men han la på seg enormt mye, det føltes som om han drakk alt han fikk, ble aldri mett. Så på seks ukers kontrollen sa legen at han var en flott, stor kar, men at det var helt unødvendig å gi han flaske. Han hadde da gått opp tre kilo på seks uker. Så etter det har han bare fått en flaske på kvelden og resten mm. Han sover ganske godt om natten og sover veldig mye på dagen også. Men han virker så irritabel hele tiden, og han gråter alltid når han er ferdig med å få pupp. Akkurat som om han ikke er skikkelig mett. Men så er han blid i en halv times tid, og så er han stuprøtt igjen. Gjør jeg noe feil her? bør han få mer flaske? Vil noen babyer drikke en hel flaske mme selv om de egentlig er mette? Når jeg pumper meg av og til på kvelden, (jeg går på kurs to ganger i uka om kvelden, da får han flaske av pappa og jeg må pumpe meg når jeg kommer hjem), så ser melken ut som skumma melk blanda ut med vann. Da blir jeg enda mer usikker, det ser virkelig ikke ut som mat som passer til den store babyen min. Kan du gi meg noen gode råd Hva tror du om dette?

SVAR:
Hei! Stol på legen. Dere har en stor og flott baby etter vekten, og  han er innen for normalen på vektkurven. Vekten bør ses i sammenheng med lengden også. Lengden skrev du ikke noe om. Morsmelken kan ikke alene gjøre gutten deres for stor. Han vil forandre seg i kroppen når han begynner å bevege seg mer og når han blir mer våken. Om han er ekstra tørst, så gi han evt. noe vann. Det er ikke sikkert han trenger mme hver gang han virker tørst. Det du skriver, om at morsmelken ser skummet ut, er helt normalt. Når mm blir stående, så skiller den seg. Rist flasken, så blander melken seg igjen. Din mm inneholder nok næring til din sønn. Det at han kan være litt irritabel, kan komme av luft han sluker eller mme. Bland evt. litt maltekstrakt i mme han får. Flott at søvnen er grei. Når han er våken, så legg han i mageleie. Dette kan også hjelpe å få ut luft i magen som kanskje irriterer han. Lykke til.