Spørsmål til jordmor:
heisann. er i uke 34 +2 nå etter ul terminen min, men etter mens terminen er jeg 38+1 uker. Livmoren min tilsier at jeg er 38+1 uker på vei, den har altid følgt mens terminen min, å jenta var bikket 3 kg i uke 33+1 etter ul termin(på skjermen t jm sto d at min termin var 24/6 som da er mensterminen min) Da lurer jeg jo litt på hva jeg skal forholde meg til, er jo 1 hel mnd i forskjell på teminene. De går jo uansett ut fra ul terminen kjenner jeg begynner å bli litt stresset på grunn av dette her. Hodet på babyen har også begynnt å feste seg sa jm. Hva mener du jeg skal forholde meg til å evt. gjøre?

Svar:
Huff, ja det er ikke alltid beroligende å måtte forholde seg til teknikken. Så stor forskjell er det noen ganger man ser. Min erfaring er da at ultralyden har rett. Hos deg er det derimot at kroppen din sier noe annet. Tror du bør forholde deg til at det er normalt å kunne gå 14 dager over termin, og da ville jeg ha tenkt på mensterminen din. Har du ikke født til da, så synes jeg at du burde få en kontroll ul. for å se om det er noen tegn på morkaken eller i pulsasjonen i navlevenen som kan tilsi at babyen ikke har det bra. Er dette i orden så ro deg på det. De gamle ville ha sagt :" babyen kommer når den er klar", men selvsagt så er det lov til å få en sjekk. Lykke til!