Spørsmål til jordmor:
Vet at dette ikke er riktig sted å spørre om dette, men jeg finner det ikke ut ellers. Jeg er spl.student og dette skal jeg kunne , derfor tør jeg ikke spørre noen. Men jeg har glemt hvkle sprøytespiss man bruker til hva? det er jo forskjellig farge på hettene. Hvilke til å trekke opp med, og hvilke til å sette subkutant og intramuskulært?' Blir kjempe takknemlig hvis du kan hjelpe meg.

SVAR:
Flott at du vil ha informasjon om dette emnet.Det er forskjell på barn og voksne om hvilken sprøytespiss som skal brukes, så dette kan variere.Det er oftest de hvite spissene vi trekker opp med. De er lange og tykke. Intramuskulære sprøyter skal settes dypt og da er det vanlig å bruke grønne. Orange og blå kan brukes ved subcutane stikk. Noen orange er veldig korte og disse bruker vi helsesøstre når det setter BCG. Husk at det kan være forskjeller på leverandørerene av spissene.Så fargen kan variere. Størrelsen/tykkelsen på spissene står skrevet på pakningene. Ta kontakt igjen ved behov, legg gjerne til mailen din ,så kan du få svar direkte til deg selv.