Spørsmål til jordmor:
Min gutt på nesten 16 mnd vil nå helst klare alt selv. Han vil spise med skje selv og griser noe fryktelig. Han kan få raserianfall når han ikke får lov. Han har det også med å kaste mat ned på gulvet og rundt seg. Hva skal jeg gjøre med dette? Jeg synes det er spesielt ubehagelig når vi er hos noen andre. Jeg gir ham ennå noen ganger middag på glass(nestle). Han liker det best og cvanskelig å vite hav jeg skal gi ham ellers. Burde jeg slutte med det nå? Jeg vil jo helst det. Men jeg er dårlig på å lage middag. Takk for svar

SVAR:
Hei! Det å søle og grise for barn ved måltider er en måte å bli kjent med maten på. Tips fra meg er å tilby små mengder, så det ikke blir så mye søl ut av det. Barn på din sønns alder kan spise det samme som familien gjør, men litt mer knust- og evt. moset-mat. La barnet få tilbud om minst fire hovedmåltider i løpet av dagen. Spis sammen med barnet. Lag litt hygge rundt måltidene, gjerne med lys og blomster på bordet. Sett dette unna så han ikke får tak i det. Det er bra om tre av måltidene har brød, grøt eller kornblandinger som basis. Hvis barnet er sultent mellom måltidene, kan du gjerne gi frukt og grønnsaker. Dette gir nyttige næringsstoffer samtidig som appetitten ikke blir ødelagt før neste måltid. Du skriver at du er dårlig på å lage middag, men noe må du jo spise selv. Ukens middager bør by på variasjon i kostholdet, både når det gjelder ingredienser og tilberedningsmetoder. Barnet kan nå lettere tygge stekt mat. TIPS fra meg: Stekt fisk og kjøtt i olje eller myk plantemargarin. Ovnsbakt kjøtt, fisk og poteter er et godt og enkelt alternativ til pannesteking. Pasta og ris er også topp å bruke. Lykke til med måltidene.