Spørsmål til jordmor:
min datter er 6 og 1/2 måned. hun var kolikk. problemet er at det er vanskelig å legge henne om natten.hun sover veldig seint på natten, og våkner seint om morgenen. hun våkner ca kl. 13. jeg ammer henne mange ganger om natten. når våkner hun jeg ammer henne. ca kl. 15, får hun yougurt. også sover hun en liten så våkner hun. ca kl. 20 får hun havre gøt, eller nestle grønnsaker purre. i går prøvd jeg å legge henne kl. 20. hun sovet, men våknet hun ca kl 00. etter da hun vil ikke sove. hun gråtet. jeg ammet henne men hun vil ikke sove igjen. hun leke bare. jeg prøvd å legge henne igjen men sov litt og våknet igjen og gråtet. så sov hun kl 05. faren prøvde å vekke henne tidlig i dag, men hun er død trøtt. og vil ikke våkne. hva kan du hjelpe meg med? og hva kan jeg gjøre? jeg håper at du finne noe løsning

SVAR:
Hei!Det er dere som foreldre som må lage en ny rytme på døgnet til jenta deres.Det kan bli noen slitsomme dager, men det er lurt å gjøre noe med det raskt.Bruk gjerne helgen.Hun bør ikke få yoghurt til mat riktig enda.Det er ikke anbefalt før ved 10-12 måneders alder. Magen hennes er ikke moden for dette enda og kan reagere med ubehag.Gi normalkost og vann som tøstedrikk. Flott er det at du ammer henne.Prøv i helgen å gi mest mulig mat på dagtid.Ha henne i aktivitet på dagtid.Stimulerer henne med leker.Prøv å ikke la henne sove mer enn 1-2 timer i strekk på dagtid. Gjør forskjell på dagsøvn og nattesøvn.La natten begynne ved ca.20 tiden.Gi gjerne morsmelk før du selv legger deg,selv om hun er i halvsøvne.Prøv å gi bare vann om hun våkner om natten, om vekten hennes er grei.Hun har ikke vondt av å gråte litt.Det er viktig med god søvn og kvalitet på søvnen for dere alle. Lykke til.