Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg har fra før en gutt på 4,blir 5 til sommeren.Jeg og min samboer har lenge hatt lyst på en til. Det som stopper oss er økonomi.Jeg jobber 50% i barnehage men det er vikar fram til sommeren.Tenker veldig på aldersforskjellen som kommer til og bli mellom dem. er så vanskelig og få fast jobb og av 50% blir det ikke så mye når jeg skal være hjemme. Og det er ikke sikkert jeg har noen jobb og komme til bake til. Tenker veldig på hva jeg skal gjøre. Blir lei av all den tenkinga hele tiden! Har du noen råd?

Svar:
Hei! Jeg synes at dere er veldig fornuftig. Dersom flere hadde tenkt som dere så ville ikke så mange hatt behov for økonomisk hjelp. Det koster å ha barn, og barna har ikke bedt om å komme til verden, så at dere tenker  så fornuftig er flott. Det kan være lurt at dere tar en tur til Nav/trygdekontoret. Der kan de hjelpe dere å sette opp et "budsjett " utifra hva dere har nå , og hva dere kommer til å få etterpå. Snart begynner gutten deres på skolen , og da har dere ikke utgifter til barnepass bl.a. Aldersforskjellen synes jeg ikke dere skal tenke på. Det er mange som har flere år mellom barna, uten at det gjør noe. Det er helst når vi foreldre blir gamle at det er viktig å ha søsken, og da spiller aldersforskjell ingen rolle. Håper at dere får hjelp, om ikke så kan du spørre meg igjen,så kan jeg prøve å undersøke mer for dere. Skriv da opp mail adressen din. Lykke til!
så skal jeg undersøke litt for dere. Skriv da opp mail adresessen din.