Spørsmål til jordmor:
Vi har en flott gutt på 2 mnd, vår første. Han er en veldig blid og fornøyd gutt. Jeg ammer og valgte å ikke prøve smokk før etter 3 uker. Han vil ikke ha smokken og spytter den bare ut eller brekker seg når han får den i munnen. Har du noe tips for hvordan vi skal få han til å ta den? Mange rundt oss maser på at vi må få han til å ta den for at han ikke skal bruke totten og at det er letter å avvenne smokken. Han totter litt men ser ikke ut til å ha noe stort sugebehov. Er det lurt å få han til å bruke smokk?

SVAR:
Enkelte barn har ikke behov for smokk eller andre ting og suge på. Du forteller at gutten din ikke har så stort sugebehov, så hvorfor da gi han smokk? Om han suger av bryst eller flaske greit, når han trenger mat er det viktigst. Dette kan forandre seg, siden han bare er 2 måneder. Når han begynner å klø på gommene vil han suge og bite i ting. Da vil dere fort finne ut av om han har behov for å suge på noe. Enkelte barn går fra bryst og rett til kopp. Ikke tving i han noe han ikke vil ha i munnen. Lykke til med den førstefødte.