Spørsmål til jordmor:
Hei; jenta mi har i det siste klaget over klø i rumpa. Kan det være småmark? Hva er andre symptomene? Hvis jeg går til fastlegen med det, får jeg antakeligvis "giftpiller" med en gang. Jeg vil være litt mere sikkert på at det er virkelig mark hun plages av. Takk på forhånd.

SVAR:
Hei! Du skriver ikke hvor gammel jenta de er!Kontakt lege om barnet er under 1 år og om barnet har kløe nedentil, hvor du er usikker på årsaken. Hvis barnet ditt har småmark kan det være plagsomt for barnet og hele familien, men det er helt ufarlig.Hvem som helst kan bli smittet! Det vanligste symptom er intens kløe rundt endetarmsåpningen,spesielt om kvelden eller natten. Barn kan ha småmark uten å ha symptomer, men søvnforstyrrelse som følge av sterk kløe i endetarmsåpningen om natten er vanlig.Piker kan få kløe og svie også rundt skjedeåpningen eller ha hyppig vannlatning som eneste symptom. Årsaken til kløen kan slås fast hvis man ser småmark i eller runst endetarmsåpningen.Det gjøres lettest om kvelden, en time eller to etter at barnet har lagt seg.Bruk lommelykt.Man kan også se småmark på avføringen. På apoteket finnes to reseptfrie legemidler mot småmark, begge fåes som mikstur og tabletter.Det anbefales at hele husstanden til den som har småmark behandles, og det er viktig at behandlingen skjer samtidig. Lykke til.