Spørsmål til jordmor:
Hei! Vi har en gutt som nettopp har fyllt 1 år, og nå skal han begynne i barnehagen, og vi begge skal tilbake i jobb. Han har siden fødselen av fått kun mme som melk, og begynte med fast føde da han var 4 måneder. Nå spiser han stort sett det vi spiser foruten grøt til frokost og kveldsmat. Det jeg lurer på nå er når skal vi slutte å gi han morgenflaske med mme? Dette er den eneste flasken med melk han får i døgnet da han ikke lengre vil ha på f.eks ettermiddagen. Han får den gjerne i sengen med morgenkos før vi står opp, og han liker det jo, men er det nødvendig? Vi lurer også på om det er greit at vi kanskje begynner å koke havregrøt til han selv nå, eller om vi fortsatt bør gi han babygrøt mtp at den er tilsatt visse næringsstoffer? Hilsen noen som prøver å få effektive morgener fra nå av;)

SVAR:
Hei! Fra ett års alder anbefales lett-ekstra- eller skummet melk, hvis barnet har normal vekstutvikling.De magre melketypene anbefales fremfor helmelk for å redusere inntaket av mettet fett og for tidlig å inarbeide sunne matvarer. Mengden kumelk og kumelksprodukter bør begrenses til små barn, max 5-6 dl pr. dag, inkludert yoghurt. Skal du gi drikke om natten bør du tilby vann. Morgen flasken med melk, kan utsette frokosten litt, og dermed starten på dagen. Om det er behagelig for dere, må dere som selv bestemme dette. Så lenge gutten får vanlig mat, som familien spiser og grovt brød, kan dere gjerne også gi hjemmelagd  havregrøt. Med D-vitamin som daglig inntak vil han få i seg de næringstoffene som han trenger. Lykke til.