Spørsmål til jordmor:
Hei! Når er det normalt for barn å slutte med bleier? Jeg vet at vi ikke må stresse med det, men hadde vært fint hvis min datter på 2 år skulle sluttet med bleier. Jeg vet at for eksempel i Russland begynner barn å gå på potta etter 1 års alder, i Spania også de gjør det mye tidligere enn i Norge. Vi har vært i disse landene og folk så rart på oss når vi sa at vår datter på 2 år bruker bleier...

SVAR:
Det er ingen fast regel. Barn modnes forskjellig.Pottetrening eller do-trening begynner gjerne rundt 2-3 års alder. Mange barn tisser på do og potte først og vil ha avføring i bleie.Deretter slutter de helt med bleie etter en stund. Dere kan prøve før 2 års alder, men som oftest er ikke barna klare for å slutte.Da kan det komme unødige problemer. I varme land går barna ofte med mindre klær og det er lettere å komme seg fort på do. Det er dere som foreldre som kjenner barnet deres,så prøv dere frem uten å stresse. Lykke til.