Spørsmål til jordmor:
hei. jeg har en gutt på snart 5 mnd. har har den siste tiden hatt slim i avføringen sin. han har ikke virket plaget av dette og avføringen har ellers fin farge og kommer sånn ca annenhver dag. det jeg lurer på er om dette er normalt. og evt hva det kan være.

SVAR:
Hei! Dette er normalt hos de fleste. Du skriver ikke om gutten din har startet med ny mat f.eks. grøt. Kosten kan være med på å forandre avføringens utseende lukt og konsistens. Slimet kan komme av rask eller treg fart gjennom tarmen. Etter at barnet har begynt med fast føde, kan fint sammalt mel og grønnsaker hjelpe mot treg mage om han får det. I tillegg bør barnet få nok væske. Rikelig drikke er nødvendig for fordøyelses systemet. Vann er bra tørstedrikk.